Den globala marknaden för produkter och tjänster för husdjur uppgick till nästan 2 395 miljarder kronor år 2023, det framgår av en branschanalys.


Mest läst i kategorin

De flesta husdjursägare ser sina husdjur som familjemedlemmar och ökande kunskap om djurs välbefinnande och välmående har gjort produkter för husdjur allt mer populära, det skriver Fortune Business Insights.
År 2023 värderades den globala marknaden för husdjursprodukter till 246,66 miljarder dollar, cirka 2394,80 miljarder kronor.
Den globala marknaden för husdjursprodukter förväntas växa från 259,37 miljarder dollar, cirka 2 518,20 miljarder kronor, 2024 till 427,75 miljarder dollar, cirka 4 152,99 miljarder kronor, 2032.
Det ger en genomsnittlig årlig tillväxt på 6,45 procent under prognosperioden.
Husdjursmarknaden i USA
Det finns en uppsjö av produkter för husdjur, allt från bärbar teknik till mat, leksaker och andra produkter, i analysen av marknaden för husdjursprodukter har även produkter för skötsel och veterinärvård räknats in.
Tillverkare av mat för sällskapsdjur fokuserar på rätt närings- och kaloriinnehåll, men för att locka husdjursägare finns det även smaksatta djurfoder.
År 2023 var den Nordamerika husdjursmarknaden störst, med en marknadsandel på 33,81 procent.
Storleken på USA:s husdjursmarknad väntas dessutom växa avsevärt och uppskattas nå ett värde på 116,14 miljarder dollar, cirka 1 127,59 miljarder kronor, år 2032
Den förväntade ökningen drivs på av att det i USA blir allt mer populärt att ha husdjur, särskilt hund, något som News55 tidigare har skrivit om.
Senaste nytt
Husdjur i USA
Enligt en undersökning från maj 2024 gjord av IBIS World finns det cirka 196,9 miljoner husdjur i USA, det inkluderar hundar, katter, fåglar, fiskar, reptiler och andra små däggdjur, det skriver Global Pets.
Enligt American Pet Products Association, APPA:s rapport 2025 State of the Industry har 94 miljoner hushåll i USA ett husdjur, det skriver Pet Food Industry.
Det innebär att 2025 har cirka 63 procent av USA:s hushåll ett husdjur, 44 procent av hushållen har minst en hund.
New York Post skriver att 84 procent av 2 000 tillfrågade amerikanska hundägare svarar i en undersökning gjord av The Pets Table att de ser sina hundar som sina barn, 76 procent svarar dessutom att de ser hunden som familjens “huvudperson”.
Husdjur i Sverige
Enligt Agria SKK Stora Djurundersökning finns det ett husdjur i 34 procent, alltså drygt en tredjedel, av alla hushåll i Sverige, det skriver Novus.
Katter är de vanligaste sällskapsdjuren i Sverige, de finns i 20 procent av alla svenska hushåll, medan hundar finns i 14 procent av hushållen.
Även svenskar lägger allt mer pengar på sina husdjur, det skriver Dagens PS, en del av de ökande kostnaderna beror dock på veterinärvård.

I den ekonomiska osäkerhet som just nu råder är det nu många djurägare inte har råd med sina husdjur och veterinärvård är en lyx som dagens unga ofta inte har räknat med, varför den kostnaden kan komma som en obehaglig överraskning, det skriver Market Watch.
Enligt en ny Gallupundersökning har 52 procent av alla husdjursägare i USA skjutit upp veterinärvård eller helt avstått från att ta sitt djur till veterinären, något som i värsta fall kan leda till att djuret, av ekonomiska skäl, måste avlivas.

Här säljs fler vagnar för hundar än för barn
Lyxiga vagnar för tusentals kronor trängs i parker och på trottoarer i Sydkorea – men det sitter inga barn i dem.

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.
