News55

Campbell – vilken fantastisk soppa

Campbell Warhol
I dag är Campbells soppburk lika känd som konst som för sitt innehåll. Här är historien bakom bolaget. Och konsten. (Bild: WikiCommoons/Carl Ha)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 22 nov. 2024Publicerad: 24 nov. 2024

Du har garanterat sett den. Men det är inte lika säkert att du ätit den. Vi talar om Campbell Soup – världens mest kända soppburk.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det fanns en tid innan Andy Warhol blev just den kändis som du känner till.

En fattig konstnär bland många andra, som kämpade sig fram dag för dag med ströinkomster från enstaka verk han lyckades sälja.

Ekonomin tillät inga excesser. Det var det enkla livet som var det som bjöds.

På lunchbordet stod de flesta dagar en burk Campbell Soup fylld med någon av de många smaker som bolaget erbjöd. Några år senare skulle Warhols enahanda lunchdiet innebära något helt annat.

Konstnären och ikonen Andy Warhol.
Andy Warhol 1973 – nu var han både känd och erkänd. Och Campbell var en orsak till detta. (Bild: WikiCommons/Jack Mitchell)

Campbell Soup Company grundadess 1869 av Joseph Campbell och Abraham Anderson i Camden, New Jersey.

Företaget började med att producera konserverade frukter, grönsaker och andra livsmedel.

Genombrott med soppa

ANNONS

Företagets stora genombrott på marknaden kom dock 1897 när John T. Dorrance, en ung kemist och brorson till dåvarande företagspresidenten, utvecklade en metod för att skapa kondenserad soppa.

Mannen bakom namnet Campbell.
Det var Joseph Campbell som grundade fabriken som 1897 skulle slå igenom på marknaden med sin revolutionerande soppa. (Bild: WikiCommons)

Soppan var något helt nytt på marknaden.

Genom att kondensera grundprodukten, halverades vattenmängden i soppan, vilket gjorde transport och lagring mycket mer ekonomiskt, vilket också sänkte priset på burkarna.

ANNONS

Spä den själv

Soppan kunde sedan kunden själv spä ut till önskad konsistens, vilket gjorde företagets soppor oerhört populära på marknaden.

För att ytterligare profilera produkten i hyllorna, togs en gemensam design fram 1898 för samtliga bolagets soppor, och det är den designen som sedan har fått följa med genom decennierna – i stort sett helt oförändrad.

De legendariska sopp-burkarna.
Designen på soppburkarna som kom att bli ikonisk. (Bild: WikiCommons/Andy Warhol)
ANNONS

Bolagets ledning förstod tidigt kraften i modern marknadsföring. För att knyta till sig den moderna familjen skapades “Campbell’s Kids” 1904, tecknade figurer som blev enormt populära och hjälpte till att etablera en familjär och pålitlig image för varumärket.

Året efter, 1905, började bolaget också att annonsera brett i tidningar riktade kvinnor, och 1931 sändes den första radioreklamen.

Campbells på 1950-talet
Hemmafruarna var en given målgrupp för 1950-talets Campbell. (Bild: WikiCommons/Campbell)

Tillväxten för bolaget fortsatte till att i dag vara ett av världens största bolag inom livsmedelsindustrin, samt att deras sopp-burk idag är ett av världens mest kända varumärken.

Och det sista mycket tack vare just Andy Warhol.

Delat kändisskap

Hur den procentuella skillnaden ser ut mellan de som i dag känner till Campbells fysiska soppor och de som “bara” känner till motivet av bolagets berömda burkar, är nog okänt.

Men förmodligen skulle en sådan marknadsundersökning ge utseendet en större kännedom på marknaden än burkarnas innehåll.

ANNONS
Campbells reklam från 1960-talet
Självklart hängde bolagets egna marknadsförare på i den ton som Warhol hade slagit an. (Bild. WikiCommons/Campbells)

Campbells soppburk har id ag blivit en del av den amerikanska kulturen. Det var 1962 som popkonstnären Andy Warhol målade av burkarna och med detta lyfte in burken som en del av den amerikanska popkulturen och landets konsthistoria.

Warhol hade under sig uppväxt blivit fascinerad av den ständiga konsumtionen av vardagsvaror och hur den påverkade både samhället och individen.

Först frukt

Hans första verk i genren var fruktkonstervburkar från Del Monte, som han ätit massor av under sin tid som barn.

Men efter Del Monte-burkarna, blev det burkarna från hans eviga soppluncher som blev hans nästa motiv. Ett motiv som skulle följa honom resten av livet.

Mycket tack vare den oväntade hjälpen från Andy Warhol, är i dag Campbell Soup Company ett av världens mest igenkända livsmedelsföretag.

Dess förmåga att balansera tradition med förnyelse har gjort det möjligt för företaget att förbli relevant och framgångsrikt i över 150 år.

ANNONS

Läs om Ferrari Dino – en annan 1960-talsikon. Dagens PS.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

Fastigheter famlar i mörkret – men de här fonderna lyser desto starkare

Fonder kräver viss eftertänksamhet och kan framstå som kniviga att sätta sig in. Så är det inte. Står stjärnorna rätt kan de tvärtom vara en god investering som ger fin avkastning. Här är fonderna som just nu glänser lite mer än andra. Den ständiga frågan med fonder kan väl egentligen appliceras på livet i stort: […]