Pay N Play, som ursprungligen utvecklades för att förenkla registrering av spelkonton på nätet, har vuxit utanför sina initiala ramar. Numera används tekniken allmänt inom e-handel och fintech, för att undvika krånglig registrering av användarkonton och möjliggöra omedelbara transaktioner.
Från spel till globala betalningar: Hur Pay N Play omvandlar e-handel och fintech i Sverige


Mest läst i kategorin
Pay N Play: Så föddes verktyget
Tekniken bakom Pay N Play föddes ur en önskan om enklare betalningar på nätet. Svenskgrundade företaget Trustly såg behovet av en smidigare lösning speciellt inom spelindustrin där användarna snabbt ville komma igång, utan att behöva fylla i krångliga registreringsformulär. Lösningen byggde på insikten att identitetsverifiering behövdes även för spelarnas inbetalningar av pengar att spela för. Varför inte slå två flugor i en smäll?
Den första versionen av Pay N Play gav således ett mycket enklare sätt att interagera med de digitala spelplattformarna. Insättningarna genomfördes omedelbart och samtidigt bekräftades spelarnas identitet, till exempel för ålderskontroll och stävjande av penningtvätt. Detta kunde göras utan att användaren behövde lämna några känsliga uppgifter till spelbolagen. Det stärkte både datasäkerheten och integriteten.
Att systemet blivit populärt inom onlinespel kan man förstå av guider som bedrageri.info. Men Pay N Play har en potential som sträcker sig även utanför spelbranschen. Intresset har därför vuxit inom andra sektorer, som e-handel och fintech. E-handlare och olika typer av ekonomitjänster har tagit fasta på att kunderna värdesätter enkelhet och direkt åtkomst. Det har drivit på en vidareutveckling av tekniken.
Senaste nytt
Pay N Play inom e-handeln
Snabbhet och enkelhet är viktiga ledord inom e-handeln. Pay N Play-tekniken har förändrat betalningsflödet genom att eliminera tidskrävande registrering. Kunderna kan slutföra sina köp direkt via banken, utan att behöva skapa något konto, fylla i formulär eller komma ihåg knepiga lösenord.
Även handlarna ser tydliga fördelar med lösningen. Att köpprocessen är kort leder till färre avbrutna transaktioner och högre konverteringsgrad, det vill säga att kunderna verkligen går vidare och köper det de sökt efter och tittat på. Smidiga betalningsmetoder stärker dessutom förtroendet för butikerna och bidrar därmed till återkommande kunder.
Hur betalningarna fungerar påverkar köpbeteendet mer än många tror. Och E-handelsmarknaden har länge brottats med höga siffror gällande avhopp från digitala varukorgar. Men när transaktionerna går snabbt och problemfritt upplever konsumenten en ökad känsla av kontroll och trygghet – och det får fler att fullfölja sina köp.
Integration i fintech-tjänster
Effektiva betalningslösningar är en grundsten även inom fintech, alltså finanssektorn. Även här har Pay N Play således skapat möjlighet till smidigare transaktioner. Den direkta kopplingen till banken gör att alla överföringar sker utan mellanhänder och det sparar både tid och resurser.
Kunderna slipper komplicerade verifieringsprocedurer och kan istället hantera alla betalningar direkt via det egna bankkonto. Förenklade insättningar och uttag har därmed blivit en konkurrensfördel för fintech-aktörer som strävar efter smidiga lösningar för sina kunder.
Skyddet mot identitetsfusk är en annan aspekt som gör att Pay N Play-tekniken fått en stark ställning inom fintech. Automatisk identifiering och bankautentisering minskar risken för bedrägerier och gör det tryggare för både företagen och användarna. Att tekniken är enkel att anpassa gör dessutom att den fungerar för olika typer av ekonomitjänster, allt från digitala plånböcker till moderna betalningsplattformar.
Nyliga partnerskap och expansioner
Utvecklingen av Pay N Play har under senare år accelererat – genom strategiska samarbeten. Trustly har möjliggjort detta genom att investera i att förbättra tekniken och anpassa den till en bredare marknad.
I december 2022 lanserades Pay N Play 2.0. Det är en uppdaterad version för kundverifiering som bygger på insamlande av KYC-data (Känn Din Kund/Know Your Customer) från flera olika källor. Tekniken har optimerats särskilt för den nederländska marknaden där det finns regleringar som ställer höga krav på personidentifiering.
Ett partnerskap med EveryMatrix har dessutom öppnat upp nya möjligheter inom digitala betalningar. Genom integrationen med deras betalningsplattform, MoneyMatrix, kan användarna numera genomföra smidiga insättningar via sin onlinebank. Lösningen har minskat antalet avbrott i betalningsflödet och förbättrat för både kunderna och tjänsteleverantörerna.
Utmaningar för tekniken
Att genomföra teknisk integration av nya system kräver omfattande planering såväl som resurser. Användningen av Pay N Play skiljer sig mot traditionella betalningssystem, där banker, betalningsleverantörer och onlineplattformar behöver samverka. För de företag som vill implementera tekniken krävs därför en stabil infrastruktur som kan hantera överföringar i realtid, utan driftstörningar.
Det bakomliggande regelverket skiljer sig dessutom åt mellan olika marknader. Olika typer av ekonomiska tjänster styrs av lagar som syftar till att skydda konsumenterna och motverka penningtvätt. Och de nationella kraven på verifiering och dataskydd påverkar hur betalningsflöden kan utformas och därmed vilka lösningar som kan användas.
Att systemet kan anpassas efter olika varianter av nationella bestämmelser är därför nödvändigt, för att användningen av Pay N Play ska kunna spridas internationellt. Detta har lösts genom automatiska processer som ser till att alla betalningar hanteras i enlighet med nationella och internationella lagar.
Kunders beteende förändras när nya betalningsmetoder blir tillgängliga. En framgångsrik implementering av Pay N Play på bred front kräver att många företag förmår se till helheten. Trygghet och enkelhet måste kunna gå hand i hand för att skapa möjligheter till transaktioner som möter marknadens förväntningar liksom lagstiftningens krav.

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte News55 eller redaktionens åsikter.

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte News55 eller redaktionens åsikter.