Modekedjan får kritik för valet av samarbete. Det rapporterar GP.
Därför stormar det kring svensk modekedja


Mest läst i kategorin
Gina Tricot gjorde nyligen ett samarbete i form av en höstkampanj med influencern och företagaren Bianca Ingrosso. Kampanjen har lett till starka reaktioner då det framkommit att Ingrosso fortfarande kämpar med en ätstörning, samtidigt som företaget skrivit under ett dokument om att ha hälsosamma modeller och verka för vettiga kroppsideal, enligt Bloggbevakning.
Det har även uppkommit kritik mot att debatten fokuserar för mycket på Bianca Ingrosso och inte på den ursprungliga kritiken mot modebranschen.
Gina Tricot skriver till tidningen GP att de är medvetna om sitt ansvar och att vettiga kroppsideal är en viktig fråga för dem.
“Vi strävar alltid efter att vara inkluderande och inspirerande i våra kampanjer”, skriver företaget.
“Vi samarbetar med Bianca då hon är en av Sveriges främsta profiler och en framgångsrik affärskvinna. I sina sociala medier lyfter hon ämnen och det finns diskussion och öppenhet. Under hela vårt samarbete har vi alltid haft en nära och öppen dialog med Biancas team.”
Eva Ossiansson, universitetslektor och varumärkesexpert vid Handelshögskolan i Göteborg, är skeptisk till svaret från Gina Tricot.
– Faktum kvarstår att Gina Tricot sagt att man ska arbeta med hälsosamma modeller, bulimi räknas ju knappast som en hälsosam livsstil.
– Jag tycker Gina Tricots svar är ett nonsenssvar där man går som katten kring het gröt. De svarar inte på frågan, utan försöker glida runt grundfrågan. De har ju använt henne för att hon är en känd person. Punkt, säger Ossiansson till GP.

Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.

Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.