News55

Journalister tystade på prinsessan Madeleines event?

prinsessan madeleine
Frågor har väckts efter lanseringen. (Foto: Jessica Gow / TT)
Julia Lundberg
Julia Lundberg
Uppdaterad: 09 juni 2025Publicerad: 09 juni 2025

När prinsessan Madeleine presenterade sitt nya barnhudvårdsmärke Minlen blev det inte bara produkterna som hamnade i fokus, utan även de hårda kraven på medierna.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Journalister som deltog vid lanseringen fick tydliga instruktioner om vad de fick skriva, filma och säga.

Detta enligt dokument som Expressen har tagit del av.

MISSA INTE: Dominansen från Microsoft : ”Sverige kan stängas ner på 30 dagar”. News55

prinsessan madeleine
Utöver diskussionen om pressetik har kritiken också riktats mot själva projektet. (Foto: Jessica Gow / TT)

Lansering i slottsmiljö

Eventet ägde rum i den natursköna slottsmiljön vid Ulriksdal, där prinsessan själv var på plats för att tala om produkterna.

Minlen är ett samarbete mellan prinsessan och det välkända företaget Weleda, och är riktat till barn och spädbarn.

Namnet är inspirerat av prinsessans barndomssmeknamn, uppger Aftonbladet.

ANNONS

För att delta krävdes inte bara en inbjudan, utan också att man som journalist godkände en detaljerad lista med regler.

Det handlade bland annat om vilka typer av bilder som fick tas, när de fick publiceras och vilket tonläge som skulle användas i texter och videoklipp.

ANNONS

Reglerna från prinsessan Madeleine

Enligt instruktionerna från arrangörerna fick deltagarna endast publicera material tre månader efter eventet.

De uppmanades även att uttrycka positiva känslor kring produkterna, exempelvis genom att beskriva textur och doft, eller använda fraser som ”älskar känslan” och ”så nyfiken på att testa detta”.

Kritiken

Journalisten Nils Funcke är expert inom yttrandefrihet och menar att sådana regler är problematiska, särskilt när de kommer från en offentlig person som är en del av kungahuset.

“De försöker styra vad journalister får och inte får skriva. Det utgör inget hot mot pressfriheten, men det är absolut olämpligt och förvånande. Prinsessan är en representant för kungahuset och det här smetar av sig på kungen, kronprinsessan och kungahuset”, säger han.

ANNONS

Frågor kring prinsessans Madeleines roll

Utöver diskussionen om pressetik har kritiken också riktats mot själva projektet.

Många ställer sig frågande till om det är lämpligt för en medlem av kungafamiljen att driva ett kommersiellt företag – särskilt inom ett så känsligt område som barnprodukter.

Prinsessan har själv sagt att hon, efter att ha minskat sina officiella uppdrag, ville pröva nya vägar och att företaget är ett resultat av det intresset.

Hon menar att det går att kombinera det privata med sin roll som kunglig representant.

Se även:

De skapar oreda i kungahusen. News55

Svårt beslut för både Chris och Madeleine. News55

ANNONS
Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Julia Lundberg
Julia Lundberg

Julia Lundberg har arbetat på både Dagens PS och Realtid med ekonomijournalistik tidigare. Som skribent News55 fokuserar hon på alla ämnen som berör seniorer. Inte minst ekonomi och privatekonomi, men även hälsa, husdjur, familj och det goda i livet.

Julia Lundberg
Julia Lundberg

Julia Lundberg har arbetat på både Dagens PS och Realtid med ekonomijournalistik tidigare. Som skribent News55 fokuserar hon på alla ämnen som berör seniorer. Inte minst ekonomi och privatekonomi, men även hälsa, husdjur, familj och det goda i livet.

ANNONS
ANNONS