Panos liv är kantat av med och motgångar och att dela med sig av erfarenheterna har alltid varit viktigt.
Panos om framgången: "Gör det bästa av vad du har"
Mest läst i kategorin
Panagiotis “Panos” Papadopoulos, 64. En kontrasternas man, så skulle man kunna kalla honom. Entreprenören som kom till Sverige från Grekland, från fattiga och enkla förhållanden och skapade sitt baddräktimperium. Valet att fly hemlandet var inte frivilligt, han var kritisk mot regeringen och regimen, blev hotad och förföljd och kom som 20-åring med två tomma händer till Svedala.
Entreprenören ville komma in på Chalmers och för att kunna göra det läste han svenska och engelska men under vägen insåg att han att Chalmers inte var rätt för honom.
– Det var inte rätt för mig, det tekniska yrket. Jag hade avslutat tekniska gymnasiet i Grekland och man väljer ofta utifrån vilket jobb man ska ha och vad man ska tjäna för pengar och vara ingenjör inom elektronikbranschen var det hetaste på den tiden.
Han började läsa beteendevetenskap i stället och jobbade med sociala frågor vilket har sitt ursprung i hans nyfikenhet på människor. Att jobba som diskare började han med direkt när han kom till Sverige, han jobbade även i barer och som hemspråkslärare.
– Jag jobbade även inom fängelset och kriminalvården med mentalpatienter som det kallades då. Jag var tvungen att överleva, att tjäna pengar och är uppfostrad att ta det jobb man får och göra det bästa av det man har.
Panos jobbade så småningom på sjukvårdsförvaltningen och insåg då att hans styrka var inom det kreativa yrket, han började läsa design, ville starta ett eget varumärke och jobbade extra på somrarna i Grekland i de fabriker där man producerade bad och underkläder och var väldigt målmedveten.
– Det jag ska göra måste jag kunna behärska och kunna till fullo och jag lärde mig tekniken, hur man skapar dessa plagg, sedan tog några år innan jag började satsa på det på heltid.
Det var 1986 som Panos Emporio, baddräktsföretaget startades och blev aktiebolag. Succén var ett faktum, badkläder med mer färg var ett framgångsrecept men Panos har hela tiden haft högt ställda mål.
– Jag har hela tiden haft en dröm, det låter väldigt enkelt men det kräver väldigt mycket jobb och kunskap så förutom min akademiska utbildning skaffade jag mig fyra andra utbildningar på olika nivåer för att kunna bli det jag ville bli. Att lyssna, se, tolka och agera.
Panos gifte sig och fick fyra barn så småningom men hans privatliv har han alltid varit väldigt förtegen om. Det finns nästan ingenting att läsa om företagarens liv utanför rampljuset.
– Det finns en yrkesstolthet, jag valde att mina kollektioner skulle göra mig framgångsrik och inget annat. Att bli känd för något annat än det, det har aldrig varit aktuellt. Jag har varit konsekvent där och tackat nej till stora intervjuer från utlandet, stora modekanaler med hemma hos-reportage då det känns som en förolämpning mot det jag gör, att ställa upp på sådant.
Men något hände 2019. Panos hade tappat glädjen och drivet. I vanliga fall brukade han vakna på morgonen och bokstavligen springa till jobbet och aldrig varit sjuk i stort sett men han saknade passionen hos kollegorna, omsorgen om hantverket och tappade inspirationen.
– Under de här 35 åren har jag kanske varit hemma några dagar, jag har jobbat extremt mycket men jag sålde bolaget och det gick väldigt snabbt.
Numera har han, sedan i vintras, öppnat sin egen, grekiska restaurang Panos Panos Tavern i Göteborg, en dröm han haft länge. Under pandemin var han mentor till olika företag och föreläste men så dök chansen upp.
– Jag ville få fram min egen design och känsla och jag ville applicera samma känsla som när jag drev modemärket som med restaurangen. Ville göra det enkelt, familjärt utan att krångla till det. Jag har inte haft hjälp av någon inredare utan bestämt allt själv.
Nu är Panos aktuell med boken ”Panos-My life, my odysséy” (LID Publishing). En självbiografi där han skrivit ner sina memoarer för att inspirera andra att förverkliga sina drömmar.
– Jag har fått så många frågor under åren då jag föreläst, varför jag inte skriver en bok och nu var det dags att sammanfatta allt. I september kommer den ut på den amerikanska marknaden också, sen stor lansering. Det lockade förstås, att det är ett engelskt bokförlag som ger ut den.
Att överföra kunskap och erfarenhet har alltid varit väldigt viktigt för Panos och något han gärna vill dela med sig av.
– Jag mår bra av det och vill dela det om det är värdefullt till andra personer.