Efter en misslyckad omkörning på Le Mans, hakar två bilar i varandra. Den ena slungas in i publikhavet och 83 personer mister sina liv.
Mest läst i kategorin
Platsen är den legendariska tävlingsbanan Le Mans i den franska staden med samma namn.
Året är 1955 och tävlingen för året beräknas bli en riktigt spännande uppgörelse mellan märkesteamen från Ferrari, Jaguar och Mercedes-Benz som alla tagit fram nya och ännu snabbare bilar.
Hundratusentals människor i publiken
Den fartfyllda tävlingen i Le Mans har sedan starten 1923 vuxit till en stor folkfest inom motorsporten med hundratusentals i publiken och ett enormt mediauppbåd.
Det ligger också mycket prestige i att finna eller försvinna i racet. Många av världens bilfabriker satsar sålunda stort på att hamna högst upp på prispallen och få kamma hem både segern men även publiciteten.
Senaste nytt
Mercedes favorit
Tyska Mercedes-Benz är lite av favoriter i tävlingen. Deras nya “silverpilar”, eller 300 SLR som de heter, har visat bra siffror på race innan Le Mans. Det är bara frågan om de klarar av att hålla bilarna från Jaguar och Ferrari bakom sig.
Tävlingen på Le Mans går enkelt beskrivet ut på att köra så många varv som möjligt på de 24 timmar som den pågår. Den bil som hunnit längst när loppet bryts, är vinnaren.
Jaguar leder
Två timmar in i racet leder Mike Hawthorn i en snabb Jaguar D-Type. På det 35:e varvet kör han om Lance Macklin i en långsammare Austin-Healey 100 på den långa depårakan.
Han behöver dock tanka och bromsar in framför Macklin för att svänga in i depån och fylla på bensin.
För att inte köra in i den inbromsande Jaguaren, tvingas Lance Macklin göra en undanmanöver, samtidigt som han just ska bli omkörd av den hypersnabb Pierre Levegh och hans Mercedes-Benz 300 SLR.
I 240 km/h kör Pierre Levegh bil in i Austin-Healeyn bakifrån och kastas upp i luften. Efter att i princip studsat på en jordvall, kastas delar av bilen in i publikhavet.
Föraren, Pierre Levegh dödas omedelbart vid kraschen. Och ännu värre är det på läktaren.
Den kraschade Mercedesens motor banar sin väg in genom publikhavet och mejar ned alla i sin väg som en bensindriven giljotin.
Byggd i magnesium
För att göra bilen så lätt som möjligt är karossen dessutom byggd av lättmetallen magnesium som nu tar eld i publiken. När räddningspersonalen kommer fram till platsen har de varken kunskap eller material för att kunna släcka branden.
Snart förstod alla att detta inte var en vanlig olycka. När branden bland publiken slutligen självdog, kunde räddningsmanskapet börja försöka hitta överlevande i spåren av den havererade Mercedesen.
Synen var skrämmande. På platsen som en gång varit en läktare, hittades 81 döda och över 130 skadade personer.
Mercedes bröt omedelbart tävlingen men de övriga stallen valde att fortsätta.
Tävlingsledningen valde också att låta tävlingen fortgå med argumentationen att om den skulle avbrytas, skulle publikmängden bara hindra räddningspersonal från att snabbt kunna ta sig till och från platsen.
Den värsta olyckan någonsin
Kraschen på Le Mans 1955 kom att bli den dödligaste i motorsportens historia och fick långtgående konsekvenser.
Inom sporten talas det idag om som en vattendelare – det året då säkerheten började tas på allvar inom sporten.
Nya säkerhetsföreskrifter skrevs och många av dåtidens tävlingsbanor fick nu byggas om för att få fortsätta användas.
Mercedes, och även Jaguar, kom att hålla sig borta från motorsporten under många år, men har under 2000-talet nu återkommit med nya säkra bilar för att åter försöka bärga den åtråvärda bucklan på Le Mans.
Läs mer om Le Mans historia här. Dagens PS.
Senaste nytt
Tänk inte mer på bokföringen (än du behöver)
Med Fortnox är bokföringen uppdaterad i realtid, så att du alltid kan lita på siffrorna.
Rekommendationer om RS-virus – detta bör du veta
Folkhälsomyndigheten har publicerat rekommendationer om vaccination mot RS-virus till vissa grupper för att skydda mot allvarlig sjukdom. Här får du veta mer om deras råd.