News55

När Volvo skulle bli elektriskt – första gången

Volvo EC i trafik
Volvo EC var liten men kanske inte så naggande god. Företagets första försök i elbilsvärlden kom aldrig längre än till prototypstadiet. (Foto: Volvo Cars)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 26 aug. 2024Publicerad: 31 aug. 2024

Hade Volvo hållit i sin elbilssatsning på 1970-talet kunde det lagt grunden till ett företag som i dag haft ett ointagligt försprång.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det krävs ofta någon form av kris för att människan ska reagera. Och det krävs dessutom att krisen håller i sig för att reaktionen ska bli lite mer bestående än bara ett ryck i linan.

När 1970-talets glada dagar totalkraschade mot oljekrisens skoningslösa vägg fick det många att tänka om.

Det som nyss var den enda sanningen blev med ens totalt fel.

Drabbades hårt

Bilbranschen var en av de branscher som drabbades hårt. Stora bilar med stora motorer blev plötsligt iskalla. Konsumenterna skrek plötsligt efter billiga bilar med små motorer.

Eller varför inte el?

Volvo var en av bolagen som djärvt klev in i den fullständigt omogna elbilsvärlden. Inte sedan 1910-talets glada experiment-dagar hade bilindustrin visat något större intresse för bilar som inte gick på fossila bränslen.

Eftersom det var bråda tider dröjde det inte länge förrän det stod en liten prototyp-bil på gården på Hisingen.

ANNONS

Modellnamnet var enkelt – EC – eller Electric Car som det logiskt stod för.

Volvo EC var en riktigt liten och fyrkantig bil.
På Volvos museum i Göteborg står ett exemplar av plutten Volvo EC. (Foto: WikiCommons/Chunkukdo)

Bilen var en liten pluttbil på bara 2,68 meters längd men kunde med två personer ombord ändå komma upp i klart godkända 70 km/h.

Bakom sätena rymdes vettigt med packning så att bilen väl skulle kunna ha fungerat som en modern shopping- och stadsbil – om den hade kommit i produktion.

ANNONS

Dålig laddning

Till skillnad från pionjärerna på 1910-talet fick aldrig Volvo-ingenjörerna ordning på laddningen. Den lilla bilen fick tillbringa hela tio timmar vid laddstolpen för att kunna köras i två timmar.

Projekt EC blev bara en prototyp och oljekrisen gick snart över. Volvo laddade om bössan och utvecklade vidare sina familjebilar i stället.

Men tanken svindlar. Tänk om de fått ordning på ladd-tekniken redan då. Hur hade Volvo som företag då sett ut idag?

ANNONS

Läs mer:

När Volvo blev en småbil News55

Volvos kombi-era tar slut i Norge Dagens PS.

Läs om dagens elektriska Volvo-bilar

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS