Majoriteten av svenska bilförare stänger av förarstödsystem som kan rädda liv. Det beror både på påverkad körupplevelse och okunskap om systemen.
![säkerhetsfunktioner](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fnews55.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2025%2F02%2Fbilar.jpg&w=1200&q=75)
![Paulina Monzón](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fnews55.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2025%2F02%2F459161232_515386544779288_9162852553596332954_n-1-225x300.jpg&w=1200&q=75)
Mest läst i kategorin
Studien, framtagen av Folksam och Kantar Sifo, har undersökt hurvida de tre vanligaste förarstödsystemen i bilar används.
Ett av systemen är adaptiv farthållare (ACC) som reglerar fart och avstånd till bilen framför. Ett annat är filavåkningsvarnare (LDW) som varnar när du kör över mittlinjen med ljud, symbol eller vibration i ratten. Det tredje är filhållningssystem (LKA/LKAS) som håller bilen i filen.
“Även om det känns ovant och kanske lite obehagligt när ratten vibrerar eller rycker till så är det viktigt att man använder systemen”, säger Maria Klingegård, Trafikforskare på Folksam, i ett pressmeddelande.
Väljer aktivt bort systemen
Enligt Maria Klingegård har studier visat att filavåkningsvarnare skulle kunna halvera antalet singel- och mötesolyckor.
Trots detta visar undersökningen att 16-29 procent väljer bort de eventuellt livräddande systemen.
Undersökningen visar även att majoriteten av förare har behövt stänga av förarstödsystemet vid något tillfälle för att systemet påverkat körupplevelsen negativt.
Senaste nytt
Ansvar på biltillverkare och utvecklare
Folksam trycker på att biltillverkare, väghållare och de som utvecklar förarstödsystemen spelar en viktig roll för att systemen ska bli så bra och säkra som möjligt.
“För att få förare att inte aktivt stänga av systemen så behöver både kunskapsnivå och körupplevelsen bli bättre”, säger Maria Klingegård.
Hon menar att den här tekniken är rätt väg framåt för att minska minska och mildra trafikolyckor. Men hon är också tydlig med att man inte ska ha övertro till systemen.
“Man får komma ihåg att det alltid är föraren som är ansvarig”.
Kunskapsbrist bland kvinnor
Främst är det kvinnor som inte använder systemen. 40 procent kvinnor använder inte filhållningsstöd, 38 procent kvinnor väljer att inte använda adaptiv farthållare och 18 procent kvinnor har valt bort filavåkningsvarnaren.
Respektive siffror för män är 19, 15 och 15 procent.
Kvinnor anger främst kunskapsbrist som anledning till att de väljer att inte använda dem medan män menar att det påverkar deras körupplevelse.
Läs mer om livsstil:
Nu kan man ladda upp pass i Google Wallet – men inte svenskar
Martin Melins ansikte används för fräckt AI-romansbedrägeri
14 förbjudna hundraser i våra grannländer – som tillåts i Sverige