Bland de som får en slant tillbaka i skatteåterbäring vill många ge sig ut och resa. Och det finns vissa resmål som är mer populära än andra.
Mest läst i kategorin
När det kom besked om skatteåterbäringen så märktes det tydligt av vad svenskarna ville lägga sina pengar på.
– Efter skattebeskedet kunde Momondo se en ökning på 43 procent vad gäller flygsökningar till europeiska destinationer, jämfört med månaden innan, säger reseexperten Per Christiansen, till TV4.
Ökningen var dock inte helt oväntad, man såg liknande utveckling förra året och även under pandemin.
– Önskan att investera i upplevelser och äventyr kan indikera att skatteåterbäringen ger en ekonomisk lättnad, vilket gör det möjligt för fler att förverkliga sina resedrömmar, säger Per Christiansen.
Klassiker och ny favorit
Klassiska resmål som Spanien, Turkiet och Frankrike syns i sökningarna. Ett resmål som seglat upp som en ny favorit bland svenskarna är Split, uppger Momondo. Denna stad i Kroatien är den fjärde mest sökta destinationen inför sommaren. Även München är hett och antalet sökningar för den tyska staden har tredubblats inför denna sommaren jämfört med ifjol.
– Däremot toppas listan av Bangkok, vilket tyder på att en del svenskar verkar välja att åka långt bort för en längre resa, säger Per Christiansen, till TV4.
Många verkar samtidigt söka sig bort från de mest turisttäta områdena.
– 58 procent av de svenska resenärerna uppger att de vill besöka nya destinationer under 2024.
Senaste nytt
Lista: Tio populäraste sökningarna
- Bangkok, Thailand
- Alicante, Spanien
- Malaga, Spanien
- Split, Kroatien
- Palma de Mallorca, Spanien
- Barcelona, Spanien
- Antalya, Turkiet
- Ankara, Turkiet
- Istanbul, Turkiet
- Nice, Frankrike
Källor: Momomdo, TV4
Läs mer:
Tips: Så undviker du onödiga kostnader när du bokar resa
Tips: Länder som det blivit billigare att resa till
Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.
Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.