News55

Så lurar mataffärerna dig på pengar

Artikelbild
Jessika Bouveng
Jessika Bouveng
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 04 aug. 2022

Enligt två experter så lyckas mataffärer lura konsumenter att betala mer för livsmedel än vad man tidigare gjort.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ordet krympflation syftar till att förpackningar eller varor krymper medan priset på produkten förblir detsamma. DN har pratat med Richard Wahlund, professor i företagsekonomi, som säger att krympflation är en slags psykologisk prissättningsteori som finns på marknaden. Han menar även att krympflation är ett knep som är svårt för konsumenter att upptäcka.  

– Hela vitsen med detta är att man inte riktigt är medveten om prisökningen, eftersom det kan minska konsumtionen. Jag tror att om man frågar folk så kan en del vara medvetna om att vissa förpackningar minskar, men jag vet inte hur många som tänker på det när de väl väljer produkt i hyllan. 

I det stora hela så leder minskade storlekar till dyrare konsumtion. Ett exempel på krympflation är att Ica under vintern  minskade innehållet av tomater i deras förpackning av romantictomater. Man gick från 400 gram till 300 gram men behöll samma pris vilket innebär att grampriset ökade. I en kommentar till DN säger ICA: 

”Då kilopriset på tomater steg kraftigt på hela marknaden så landade priset per förpackning till butik på ungefär samma cirka pris för 300 gram som det normalt sett är för 400 gram i perioden”.  

Ofta är dessa förändringar så pass små att man som konsument har svårt att upptäcka dem, speciellt om designen på förpackningen är densamma.   

– Detta händer ofta vaneprodukter, där man vet hur de ser ut och ungefär vad de kostar. Det är väldigt känsligt att ändra priset, och då justerar man innehållet i stället. Så har det sett ut i alla tider, och det finns otaliga exempel med chokladkakor, Oboy och olika läskedrycker, säger Richard Wahlund.  

– Vi är vanemänniskor och vi tänker inte på att en vara väger mindre än den gjort innan. När företag inte är ärliga och transparenta mot kunder är det svårt att göra informerade konsumentval, så som våra myndigheter säger att vi har rätt till, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare och expert på konsumenträtt.  

Både Richard och Maria tror att krymplationen kan öka med tanke på inflationsläget. Finansmarknadsminister, Max Elger, säger att man inte har några intentioner på att utreda krympflationen i samhället, något Maria Wizell är besviken över. 

ANNONS

– Med ökande priser så kommer detta bara accelerera och bli värre och värre.

6 varor som krympt: 

  • Glass 
  • Brämhults juice 
  • Slotts senap 
  • Icas romantictomater 
  • Kaffe 
  • Philadelphiaost 

ANNONS
Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jessika Bouveng
Jessika Bouveng

Webbredaktör och skriver med fokus på 55+

Jessika Bouveng
Jessika Bouveng

Webbredaktör och skriver med fokus på 55+

ANNONS