En ny trendspaning visar vad svenskarna söker efter mest på Google. Det kanske kan ge en hint om vad vi helst vill hitta under granen?
Mest läst i kategorin
Researchföretaget HUI utsåg sällskapsspelet till Årets julklapp 2023, med motiveringen att det är en gåva som “förenar och skapar samhörighet för svenska folket”. Men vad vill svenskarna ha under granen egentligen? Ska man tro söktrenderna på Google är det en viss toffla som väcker mest engagemang. Det visar en sammanställning från Sambla, som har jämfört vilka sökningar som har ökat mest sedan förra året.
Den färgglada gummitofflan “Happy Flops” toppar listan med en ökning på 49400% i sökningar. Nummer två på listan är en slopestyle-cykel, som är en slags mountainbike. Därefter kommer spa och allvädersstövlar.
– Förutom Happy Flops som fullständigt exploderat under året så verkar trenderna gå i utomhusaktivitet samt hudvård och make up. Olika sorters “self care” skulle man kunna säga, säger Marcus Sätherström på Sambla.
Produkt | Ökning jämfört med 2022 |
Happy Flops | 49400% |
Slopestyle Cykel | 3329% |
Spa | 232% |
Allvädersstövlar | 177% |
Cleanser | 140% |
Blush | 125% |
Toner | 125% |
Kashmirtröja | 125% |
Bronzer | 124% |
Serum | 124% |
Primer | 123% |
Dubbskor | 123% |
Vadarkängor | 120% |
Golf Driver | 88% |
Moisturizer | 86% |
Handkräm | 86% |
Överdragsbyxor | 86% |
Vandringssandaler | 86% |
Termobyxor | 84% |
Källa: Sambla
Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.
Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.
Senaste nytt
Tänk inte mer på bokföringen (än du behöver)
Med Fortnox är bokföringen uppdaterad i realtid, så att du alltid kan lita på siffrorna.
Rekommendationer om RS-virus – detta bör du veta
Folkhälsomyndigheten har publicerat rekommendationer om vaccination mot RS-virus till vissa grupper för att skydda mot allvarlig sjukdom. Här får du veta mer om deras råd.