News55

290 000 kr försvann utan ersättning – stämmer banken

bank
Banker förväntas ta mer ansvar när bedrägerier blir ett större problem. (Foto: Canva)
Frank Kummel
Frank Kummel
Uppdaterad: 05 mars 2025Publicerad: 05 mars 2025

Bankerna har ett ansvar att skydda sina kunder från bedrägerier, men när en bedragare lyckades ta 290 000 kronor från Svens konto trots varningar i bankens säkerhetssystem, fick han själv stå för förlusten. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Nu stämmer Konsumentombudsmannen (KO) Sparbanken Rekarne för att tydliggöra bankernas skyldigheter vid ekonomiska brott, skriver Konsumentverket.

Under 2023 förlorade svenska konsumenter totalt 708 miljoner kronor till bedrägerier, och äldre var särskilt utsatta. Bedragare använder avancerade metoder för att lura bankkunder att själva godkänna överföringar, vilket bankerna ofta hävdar gör att de inte har något ansvar. 

Många drabbade har därför tvingats bära hela den ekonomiska förlusten, trots att säkerhetssystem ibland reagerat på de misstänkta transaktionerna.

Bankerna har de senaste åren satsat på ökad digital säkerhet och varningssystem, men dessa har visat sig vara otillräckliga. I flera fall har bankerna registrerat misstänkt aktivitet men ändå låtit transaktioner genomföras, vilket har lett till omfattande förluster för kunderna.

MISSA INTE: Prisändringarna på McDonald’s cheeseburgare genom åren

Banken stoppade försök – men pengarna försvann ändå

I Svens fall reagerade banken flera gånger på bedragarens överföringsförsök och stoppade transaktionerna. 

Trots detta kunde bedragaren fortsätta tills pengarna till slut överfördes. KO anser att Rekarne borde ha agerat tidigare och kräver nu skadestånd för Sven. Pär Magnusson, processråd vid KO förklarar:

ANNONS

– Varningsklockorna på banken ringde högt. Trots det fick bedragaren fortsätta att försöka föra över pengar, säger Pär Magnusson.

Detta fall är en del av en större diskussion om bankernas ansvar och kundskydd. 

Många konsumenter upplever att de har ett begränsat skydd när de drabbas av ekonomisk brottslighet, trots att bankerna har möjlighet att identifiera och stoppa misstänkta transaktioner i ett tidigt skede.

MISSA INTE: Så stjäl shoppingappen Temu din data: “Spionprogram”

ANNONS

Vill ha ökat konsumentskydd

KO har tidigare engagerat sig i rättsprocesser för att klargöra bankernas ansvar och vill genom denna domstolsprövning få en tydligare rättslig praxis. Målet är att stärka skyddet för konsumenter och se till att bankerna tar ett större ansvar för att förebygga bedrägerier.

Om KO vinner målet kan det innebära att fler bankkunder som drabbas av liknande brott har möjlighet att få ersättning i framtiden. 

En rättslig prövning kan också leda till skärpta krav på säkerhetsrutiner och mer effektiva system för att upptäcka och stoppa bedrägerier innan de sker.

ANNONS

Läs mer om ekonomi: 

Experten: Så påverkar Åremorden turismen till Åre

PRO:s känga mot regeringen: “Skurkaktigt” med dyrare medicin

Har du sålt din bostad? Så deklarerar du – steg för steg

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel är skribent på News55 och skriver om samhällsfrågor som berör.

Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel är skribent på News55 och skriver om samhällsfrågor som berör.

ANNONS