Swedbank tappar kunder till sina konkurrenter. Anledningen är att de är riktigt usla på att svara i telefon, visar det sig. “Vi har varit dåliga”, säger Swedbanks VD.
Varför är Swedbank så himla usla på att svara i telefon?


Mest läst i kategorin
Swedbank tappar kunder till sina konkurrenter, SEB och Nordea. Detta i en tid då räntorna är på väg nedåt. Enligt en undersökning har Swedbank högre snittränta än andra banker i Sverige. Men det tror inte ledningen är anledningen.
Istället menar man att det beror på att man är för dåliga på att svara i telefon när kunderna ringer.
Det rapporterar Svenska Dagbladet.
MISSA INTE: Så mycket mer kan du tjäna om du fyllt 66
Swedbanks telefon tutar upptaget?
I höstas var diskussionen i samhället omfattande när det gällde bolåneräntor. Detta eftersom räntorna börjat sänkas, och många tyckare debatterade om hur mycket Riksbanken borde sänka ytterligare.
I slutet på mars 2025 hade Swedbank lånat ut bolån för 911 miljarder kronor. Det är mindre än de 916 miljarder man hade lånat ut i juni 2024. Kunderna vill inte ha kvar sina bolån hos Swedbank.
Konkurrenterna ökar sin utlåning istället, med miljardbelopp.
Senaste nytt
Har hög genomsnittsränta
Jens Henriksson, VD för Swedbank, tror inte att de höga avgifterna är skälet till att kunderna flyttar sina lån annorstädes.
“Jag har sagt att vi inte kommer vara billigast på bolån men vi kommer inte heller vara dyrast utan vi kommer ha ett väldigt konkurrenskraftigt samlat erbjudande. Men vi har ju inte varit tillräckligt bra på att svara telefon”, säger han till tidningen.
Läs mer om ekonomi:
Så mycket mer kan du tjäna om du fyllt 66
Ekonom: Då skadas ditt privata sparande av starka svenska kronan
Maxa inkomsten efter 65 – undvik onödiga skatter på pension
Pensionsmyndighetens smocka: Dyrare för gifta par
Sista chansen att deklarera – så undviker du avgifterna

Redaktionschef Bilbo Göransson på både News55 och E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

Redaktionschef Bilbo Göransson på både News55 och E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.