News55

Böter för stressiga annonser i spelmiljö

Epic Games onlinespel Fortnite är populärt bland ungdomar i hela världen. Arkivbild. (Foto: Henrik Montgomery/TT)
TT Nyheter
TT Nyheter
Uppdaterad: 20 feb. 2025Publicerad: 14 maj 2024

Den nederländska konsument- och marknadsmyndigheten ACM har bötfällt amerikanska Epic Games, som bland annat ligger bakom spelet Fortnite, för annonskampanjer som utnyttjar och pressar sårbara barn att göra köp i en nätbutik som är kopplad till spelet.

ANNONS

Mest läst i kategorin

börsen
Spela klippet
News55 TV

”En smärtsam period på börsen”– experten förklarar

30 juni 2025

Böterna fastställs till 1,1 miljoner euro (cirka 13 miljoner kronor).

Epic Games har överklagat beslutet, men även föreslagit flera ändringar i spelets utformning som ACM bedömt som tillräckliga.

Aggressiva formuleringar som “Get it now” och “Buy now” hör enligt ACM inte hemma i en miljö där barn finns. ACM anser även att Epic Games vilselett spelare med fiktiva nedräkningar som stressat fram köp i spelbutiken.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS