Miljöpartiet flaggar för högre bränslepriser efter nästa val. Syftet är att få ner utsläppen – men kostnaden hamnar hos bilisterna.
Dyrare att tanka om de rödgröna vinner – lovar Miljöpartiet


Mest läst i kategorin
Drivmedelspriserna kan stiga rejält om oppositionspartierna får bilda regering efter valet.
Det står klart efter att Miljöpartiets språkrör Amanda Lind intervjuats i SVT:s “30 minuter“, där hon förklarar att en tydligare klimatlinje innebär att det blir dyrare att köra på bensin och diesel.
“Det kommer att bli dyrare för att vi ska klara klimatomställningen”, säger hon i programmet.
Aftonbladet skriver att Amanda Lind vill höja priserna med två till tre kronor.
MISSA INTE: Svindyr funktion: Därför stängs motorn av vid rödljuset – och startar igen
Miljöpartiets tydliga klimatmål – men med en prislapp
Miljöpartiet föreslår flera åtgärder som påverkar priset på fossila drivmedel. En del handlar om att höja reduktionsplikten, vilket innebär att en större andel biodrivmedel måste blandas in. En sådan förändring, menar Amanda Lind, skulle leda till en ökning med ungefär två till tre kronor per liter.
Men där stannar det inte. EU:s nya utsläppshandelssystem, som träder i kraft 2027, kommer också att inkludera utsläpp från vägtrafik.
Miljöpartiet vill gå längre och införa ett nationellt system parallellt med EU:s – för att ytterligare pressa utsläppen och hålla fast vid klimatmålen till 2030.
Sammantaget kan förändringarna innebära att priset vid pumpen stiger ännu mer framöver. Någon exakt siffra går inte att slå fast, men enligt Lind kan ökningen bli ytterligare ett par kronor.
“Det är svårt att säga men vi måste få ner klimatutsläppen. Jag tycker att man kan vända på det och titta på hur billigt det blir om man ställer om till en elbil”, säger Amanda Lind.

MISSA INTE: Bolt vinner upphandling – ska köra sjukhustaxi och färdtjänst
Senaste nytt
Politisk samsyn på oppositionssidan
På frågan om fler rödgröna partier än Miljöpartiet står bakom förslagen svarar Lind att hon är säker på det. Hon pekar på att samtliga oppositionspartier lagt fram egna idéer om att höja reduktionsplikten.
“Alla partier på oppositionssidan har lagt fram förslag om att höja reduktionsplikten ganska rejält för att få ner utsläppen”, säger hon.
Att åtgärderna kommer att påverka bilägare ekonomiskt är inget hon döljer. För den som kör på fossilt bränsle är beskedet tydligt: det kommer att kosta mer. Och om de rödgröna får bilda regering, kommer just denna linje att drivas framåt.
“Ja, det kommer att bli dyrare för att vi ska klara klimatomställningen”, säger Amanda Lind.
MISSA INTE: Nya semestern med tåg: Direkt från Sverige till Centraleuropa
Fossilt får kosta tycker Miljöpartiet
Regeringen har flera gånger sagt att klimatpolitik behöver ha stöd från befolkningen. Den måste upplevas som rimlig. Amanda Lind håller med – men menar att det inte betyder att det alltid kan vara billigt.
“Jag tror att acceptansen för klimatpolitiken kan inte bara bygga på att det ska vara billigt för alla, utan det kommer att behöva bygga på principen att det fossila blir dyrare, det vill säga att utsläpparen betalar”, säger Amanda Lind.
Miljöpartiet vill alltså att incitamenten för att ställa om ska bli tydligare – och att kostnaderna för utsläpp inte längre ska vara så låga. Samtidigt betonar Lind att det handlar om att ge människor alternativ, inte bara höja priserna.
Att elbilar kan bli ett billigare alternativ på sikt är ett av de argument hon återkommer till. Det är där, menar hon, omställningen kan bli både klimatsmart och långsiktigt ekonomisk.
Läs mer om ekonomi:
Så slipper du kvarskatt på pensionen – detta måste du göra
Spara 100 000 kronor till din tjänstepension – välj lägre avgifter
Rörlig ränta lockar – men stabilitet kan vara värt mer

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.