News55

Mathias tankade som vanligt – kostade 63 000 kronor

bränsle
Kostnaden för den rutinmässiga tankningen: 63 000 kronor. (Foto: Anders Wiklund/TT & Foto: Lise Åserud / NTB / TT)
Julia Lundberg
Julia Lundberg
Uppdaterad: 13 maj 2025Publicerad: 13 maj 2025

Allt verkade som vanligt när Mathias Carlsson tankade sin dieselbil på en St1-mack.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Men bara några mil senare hände något oväntat.

Bilen började krångla och stannade helt – motorn hade gått sönder. Händelsen förvandlades snabbt till ett kostsamt problem som Carlsson nu kämpar med att få ersättning för.

“Jag tänkte först när bilen la av att det bara var nåt litet skitfel. Någon givare som krånglar eller nåt. Men det var något mycket värre”, säger han till Arbetarbladet.

MISSA INTE: Falska nätbutiker: Bedrägeri värt 134 miljoner hindrades. News55

volvo bränsle tanka diesel
Volvo-ägaren Mathias Carlsson tankade sin bil precis som vanligt. (Foto: Pontus Lundahl / TT)

“Varken diesel eller bensin”

Efter att bilen bärgats till verkstad konstaterades det att det bränsle som Mathias tankade innehöll något annat än diesel.

“Mekanikern säger att det inte är diesel, inte luktar det bensin heller, de har ingen aning om vad som ligger där i”, förklarar han.

ANNONS

Det okända innehållet orsakade omfattande skador, och reparationskostnaden landade på över 63 000 kronor.

Carlsson har kört dieselbil i många år och är säker på att han inte gjort något fel själv. Han har dessutom ett kvitto på köpet.

ANNONS

Inget gehör från bränslebolaget

När han kontaktade St1 och anmälde händelsen fick han kort därefter besked att ärendet avslutats. Motiveringen var att det inte fanns några bevis för att stationens bränsle varit felaktigt.

“Efter den första kontakten med St1 Sandviken, då jag blir hänvisad till kundtjänst, är det locket på. Jag försöker ringa dem, men det är bara kalla handen. De tänker inte göra någonting. Att få upprättelse via ARN kan ju ta flera månader”, säger han.

St1 har valt att inte kommentera enskilda kundärenden, men hänvisar till att det är mycket ovanligt med problem kopplade till bränslekvaliteten.

Svårt att bevisa fel på bränslet

När bränslet väl är i bilen blir det svårt att i efterhand bevisa vad som gått fel. Även om verkstaden hittar avvikelser i bilens bränsle, räcker det inte alltid som bevis.

ANNONS

För Carlsson betyder det att han själv får stå för hela kostnaden – trots att han menar att ansvaret borde ligga hos mackkedjan.

Så bör du agera om bilen krånglar efter tankning

Vi Bilägare rekommenderar att du omedelbart stänger av motorn och kontaktar stationen eller bränslebolagets kundtjänst om bilen beter sig konstigt efter tankning.

Det kan minska risken för större skador och göra det lättare att få hjälp.

“Det enda jag vill är att de ska ta ansvar, till att börja med kolla vad det var i tanken”, avlutar Mathias.

Se även:

Dyrare att tanka om de rödgröna vinner – lovar Miljöpartiet. News55

Svindyr funktion: Därför stängs motorn av vid rödljuset – och startar igen. News55

ANNONS
Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Julia Lundberg
Julia Lundberg

Julia Lundberg har arbetat på både Dagens PS och Realtid med ekonomijournalistik tidigare. Som skribent News55 fokuserar hon på alla ämnen som berör seniorer. Inte minst ekonomi och privatekonomi, men även hälsa, husdjur, familj och det goda i livet.

Julia Lundberg
Julia Lundberg

Julia Lundberg har arbetat på både Dagens PS och Realtid med ekonomijournalistik tidigare. Som skribent News55 fokuserar hon på alla ämnen som berör seniorer. Inte minst ekonomi och privatekonomi, men även hälsa, husdjur, familj och det goda i livet.

ANNONS
ANNONS