News55

Matjättarnas rabatter vilseleder konsumenter

rabatter
Matjättarnas rabatter är oftast inte så prisvärda som de får en att tro. Bilden är ett montage. (Foto: Canva)
Frank Kummel
Frank Kummel
Uppdaterad: 10 apr. 2025Publicerad: 10 apr. 2025

Lockande extrapriser och röda prislappar – men ofta är “superklippen” inte rabatter egentligen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

I en tid när allt fler konsumenter jagar rabatter på grund av stigande matpriser, varnar Sveriges Konsumenter för butikernas prissättningsmetoder.

Enligt Maria Wiezell, konsumentjuridisk expert, är många erbjudanden vilseledande och ger ett falskt intryck av besparingar:

“Det är vilseledande. En rabatt ska innebära en stor prisskillnad jämfört med ordinarie pris, men det är sällan fallet”, säger Maria Wiezell.

Många erbjudanden, som ”tre för två” eller specialpris vid köp av flera enheter, ger i praktiken bara marginella prissänkningar, skriver SVT.

Samtidigt exponeras varorna med röda siffror och skyltar som får dem att framstå som betydligt billigare än de är.

MISSA INTE: Fler svenskar väljer Grekland – flera faktorer bakom

Otydliga regler skapar utrymme för fusk med rabatter

Enligt lag ska butiker som annonserar en vara som rabatterad visa det lägsta priset som gällt de senaste 30 dagarna. 

ANNONS

Men trots detta kan livsmedelskedjor först höja ett pris, för att sedan sänka det till ursprungsnivå och kalla det för rabatt – utan att bryta mot några tydliga regler.

“Regleringen borde tydliggöra vad som räknas som en rabatt. I nuläget är det upp till butikerna”, säger Maria Wiezell.

Konsumenterna får därför själva försöka avgöra om ett erbjudande verkligen innebär en besparing. Att jämföra kilopriser är ett sätt att få bättre översikt, men även dessa skyltar kan vara förvirrande eller otydliga.

MISSA INTE: Färre resor 2025 – men flygskammen har inte ökat

ANNONS

Efterlyser skärpt lagstiftning

Sveriges Konsumenter menar att det krävs tydligare regler och bättre tillsyn för att skydda kunderna. 

I dag finns inga krav på hur stor en prisnedsättning måste vara för att få marknadsföras som en rabatt. Det öppnar för kreativ prissättning där ord som ”superklipp” inte alltid motsvarar verkliga besparingar.

SVT har sökt representanter för branschorganisationerna och de stora kedjorna utan att få svar.

ANNONS

Läs mer om ekonomi:

Bostadsmarknaden svagare efter börsraset: “Turbulent läge”

Störningar hos flera banker efter börsras: “Hög Belastning”

Siffran du inte får missa – som din framtida pension hänger på

Kaffebomben slår till idag – priset stiger kraftigt

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel är skribent på News55 och skriver om samhällsfrågor som berör.

Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel är skribent på News55 och skriver om samhällsfrågor som berör.

ANNONS
Skapa ett arv du med

Inga pengar på banken? Skulder? Livförsäkringen ser till att din familj också får ett arv

Läs mer
ANNONS
ANNONS