Matpriskollen har en app i vilken de samlar olika livsmedelsbutikers kampanjerbjudanden, nu inför de även en priskoll som jämför ordinarie matpriser.
Matpriskollens app ska pressa matpriser


Mest läst i kategorin
I Matpriskollens app införs nu Priskollen, som hämtar prisinformation för 50 000 varor, det skriver TT i Svenska Dagbladet.
Öka konkurrensen med transparens
I första hand hämtas prisinformationen från livsmedelskedjornas nätbutiker i de fall de har samma priser i sina fysiska butiker, vilket City Gross, Coop, Hemköp, Ica, Lidl och Willys har.
Matpriskollens vd, Ulf Mazur, säger att genom att öka transparensen kan man öka konkurrensen.
Enligt honom är bakgrunden till initiativet med Priskollen att konsumenter ska kunna prisjämföra bättre. Alla matpriser finns dock inte tillgängliga för alla butiker.
Senaste nytt
Kan kolla priserna hemma
När du skannar en varas streckkod i appen visar den priset för motsvarande vara i andra butiker.
Appen kan även användas hemma. Om priset på en vara inte finns i en viss butik visar appen det vanligaste priset för varan i den butikskedjan.
“Du kan välja om du vill göra detta när du är i butiken eller hemma när du skriver inköpslistan. Då kan du ju ta ett beslut som är ganska bra underbyggt i alla fall”, säger Ulf Mazur till TV4.
Ökande matpriser
Enligt statistikmyndigheten SCB steg livsmedelspriserna i årstakt med 3,9 procent i februari, jämfört med februari förr året.
“Ökningen av matpriserna i början av 2025 har bidragit till den ökade inflationstakten. Under årets första två månader har livsmedel och alkoholfria drycker stigit med 2,6 procent i pris”, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB, i ett pressmeddelande.
Ulf Mazur hoppas att det nya verktyget i appen ska göra att konsumenter gör mer prismedvetna val och därmed öka pressen på livemedelsbutikerna.
Enligt honom är Matpriskollens app nu den första heltäckande jämförelsetjänst som finns gratis tillgänglig för konsumenter.
Bojkott av livsmedelskedjor
Allt fler protesterar mot ökande matpriser och efter ett initiativ som började i sociala medier inleds i dag, måndag, en veckas bojkott mot de stora livsmedelskedjorna, det skriver SVT.
Det återstår att se om bojkotten kommer ge någon effekt, men Matpriskollen menar att konsumenters ökande prisjakt är ett tecken på att de vill ha bättre insyn.
“Jag ska inte säga att alla, men väldigt många konsumenter, säkert 70 procent i alla fall är riktigt prismedvetna och vill inte känna sig lurade”, säger Ulf Mazur till TV4.

Matpriserna uppåt med nästan 4 procent – Kaffe och smör i täten
Matpriserna i Sverige steg med 3,9 procent i februari jämfört med samma månad förra året, enligt nya siffror från Statistiska centralbyrån (SCB).

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.