News55

Miljardförluster och höga priser – Coop i kris

coop
Coop blöder pengar, och går back, medans resten av dagligvaruhandeln tar deras plats på marknaden. (Foto: Getty Images, Route66´s Images och Janerik Henriksson/TT)
Frank Kummel
Frank Kummel
Uppdaterad: 19 aug. 2025Publicerad: 19 aug. 2025

Coop har blivit den dyraste på marknaden och kämpar mot miljardförluster efter att ha tappat sin position som prisvärd kedja.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Kooperativa Förbundet och dess matvarubutiker har varit först med mycket genom åren, skriver SvD.

De satsade tidigt på ekologiska varor, introducerade självscanning i dagligvaruhandeln och revolutionerade marknaden med det ikoniska lågprismärket Blåvitt.

Ulf Johansson, professor i marknadsföring vid Lunds universitet, vittnar om denna innovationsförmåga men ser ett tydligt mönster.

“Historiskt sett har Coop ofta tagit det första steget, men sedan har de saknat ork att hålla i och blivit omsprungna av konkurrenterna”, säger han.

MISSA INTE: Dokument glömdes efter Putins och Trumps toppmöte – på hotell

Från tredjedel av marknaden till 17 procent

Under glansdagarna på 1960-talet hade Coop en tredjedel av marknaden. 2023 var andelen nere på bara 17 procent enligt branschorganisationen Dagligvaruleverantörerna.

Ulf Johansson, som studerat svensk dagligvaruhandel i årtionden, ser flera orsaker till tappet. Organisatorisk tröghet, decentraliserat ledarskap och kortsiktiga beslut har skadat kedjan över tid.

ANNONS

Men det grundläggande problemet är något annat enligt experten. 

“Coop har helt enkelt inte ett tillräckligt attraktivt erbjudande vid sidan av Ica och lågprisalternativen”, säger han.

MISSA INTE: Charterbolaget gick i konkurs – kunderna fick inget veta

ANNONS

Prislappar justerade uppåt

Prisjämförelsesajten Matpriskollen samlar regelbundet in och jämför ordinariepriserna i ett hundratal livsmedelsbutiker. Enligt deras statistik var Coop-butikerna de enda att justera prislappar uppåt under årets industrisemester.

Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen, bekräftar utvecklingen. “Även om inte alla Coop-butiker höjde i juli månad, så var det vissa som gjorde det rejält”, säger han.

En undersökning från maj visar att en matkasse för de flesta hushåll kostade mest hos Coop i de flesta delar av landet. 

MISSA INTE: 6 000 kronor lägre skatt för husbil: Försäljningen blomstrar

ANNONS

Coop är klämd mellan Ica och lågpriskedjorna

Coops höga priser är logiska följder av minskad marknadsandel enligt Johansson. Med minst inköpsvolym i branschen kan de inte förhandla lika bra priser som Ica som har hälften av marknaden.

Sedan år 2000 har konkurrensbilden förändrats dramatiskt. Då hade Ica omkring 50 procent medan Axfood och Coop delade resterande 50 procent ganska jämt.

Aktörer som Lidl och Netto rubbade sedan balansen med sina intåg. 2023 behöll Ica sin hälftenandel medan Axfood växte till 22 procent tack vare Willys expansion.

Plånboken börjar sina för Coop. (Foto: Pexels och Oscar Olsson/TT)

Harvardteorin om att vara “klämd i mitten”

Harvardprofessorn Michael Porter har beskrivit Coops situation som “att vara klämd i mitten”. Ett företag som är för dyrt för att konkurrera på pris, för alldagligt för premiumpriser och otydligt för kunderna slås ut av lågprisaktörer och nischade varumärken.

Anders Torell, vd för Coop Sverige, vill nyansera prisbilden. Han pekar på att Matpriskollen slagit fast att Coops medlemserbjudande är bäst i klassen.

ANNONS

“Bland annat Matpriskollen har också slagit fast att Coops medlemserbjudande är bäst i klassen. Vi jobbar väldigt mycket med det och med våra kampanjer vilket också måste beaktas när man bedömer vår prisvärdhet. Jag tror att våra lojala kunder och medlemmar har en bättre uppfattning av våra priser än vad dessa undersökningar visar”, säger han.

Miljardförluster hotar framtiden för Coop

De tre senaste räkenskapsåren har förlusterna vuxit och 2024 blev det rödaste hittills. Den sammantagna förlusten för hela rörelsen uppgick till 2,7 miljarder kronor enligt branschtidningen Dagligvarunytt.

Torell medger att situationen är kärv men ser ljust på framtiden genom fokus på attraktivt sortiment med bra priser.

“Historiskt sett har Coop ofta tagit det första steget, men sedan har de saknat ork att hålla i och blivit omsprungna av konkurrenterna”, säger Ulf Johansson.

Läs mer om ekonomi:

Pensionärer tappar 3 000 i månaden – och förstår inte varför

Pensionärer pressas ekonomiskt – av deras barnbarn

ANNONS

Knepet: Halvtimmen som kan förändra din pension

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

ANNONS
ANNONS