News55

Så mycket dyrare blev fikat framför Melodifestivalen i år

Melodifestivalen
Kostnaden för ett klassiskt mys framför Melodifestivalen har ökat med 32 procent sedan 2020. Mest har priset på choklad ökat. (Foto: Jessica Gow/Håkon Mosvold Larsen/TT)
Gabriella Lahti
Gabriella Lahti
Uppdaterad: 10 mars 2025Publicerad: 10 mars 2025

Inför finalen av Melodifestivalen stod det klart att det aldrig varit dyrare att njuta av det klassiska Mellomyset. En analys från Stockholms Handelskammare visar att kostnaden för snacks och dryck har ökat med 32 procent på fem år – vilket är mer än den allmänna inflationen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Melodifestivalen är för många kopplat till traditionen att samlas framför TV:n med bland annat chips, godis och läsk.

Men den som vill hålla fast vid sina mellovanor får nu betala ett rekordhögt pris.

Missa inte: Han sålde bilen: Maten har blivit för dyr. News55.

Så påverkar inflationen ditt Melodifestivalmys

Enligt en analys från Stockholms Handelskammare har kostnaden för ett klassiskt Mellomys ökat med 32 procent sedan 2020, vilket kan jämföras med den allmänna inflationen på 25 procent under samma period​.

Mest har priset på choklad ökat, hela 54 procent, följt av chips (40 procent) och läsk (36 procent).

För en familj på fyra personer innebär det att den typiska myskvällen nu kostar 365 kronor, vilket är 88 kronor mer än för fem år sedan, skriver Svenska Dagbladet.

“Inflationen ökar i detta nu och det påverkar priserna på vårt mellomys. Samtidigt ser vi att priserna på det vi unnar oss på helgen framför TV:n har stigit mer än den allmänna inflationen de senaste åren”, säger Carl Bergkvist, chefekonom på Stockholms Handelskammare​, i ett pressmeddelande.

ANNONS

Är Mellomyset hotat?

Finalen förväntas locka miljontals tittare, men frågan är om hushållen i längden kommer att förändra sina köpbeteenden.

Stockholms Handelskammares analys visar att mellokassen har blivit 4,9 procent dyrare sedan förra året, trots att inflationen endast ligger på 0,9 procent​.

Trots att priserna skjutit i höjden ser det inte ut att dämpa svenskarnas engagemang för Melodifestivalen, enligt en analys baserad på Stockholms Handelskammares siffror.

Läs mer: Nytt grus i den globala kaffeapparaten – priset rusar igen. Dagens PS.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS