Med stationer så djupa som hundra meter förändrar Stockholms nya tunnelbana hur man reser – och hur staden byggs.


Mest läst i kategorin
Ett av de mest ambitiösa tunnelbaneprojekten i Stockholms historia pågår just nu – och det sker långt under ytan.
Utbyggnaden av tunnelbanan innebär inte bara nya sträckningar, utan också att vissa stationer, som Sofia på Södermalm, hamnar hela 100 meter under mark, skriver Dagens PS.
Stefan Persson, biträdande förvaltningschef på Förvaltningen för utbyggd tunnelbana, förklarar varför stationen blev så djup:
“Vi hamnade djupt eftersom vi måste hitta fast berg under Saltsjön. Det här gör Sofia till en av världens djupaste tunnelbanestationer”, säger Stefan Persson.

MISSA INTE: Här är vägarna att se upp med under påskresan
Mindre störningar – mer stadsyta
Skälet till att tunnelbanan nu byggs längre ner är tydligt: att minska påverkan på stadens ytskikt. När äldre linjer byggdes orsakade arbetet omfattande störningar i gatumiljön.
“Idag accepterar vi inte att Sveavägen stängs i flera år”, säger Stefan Persson.
Att bygga djupt är visserligen kostsamt, men skapar utrymme ovan jord för bostäder, parker och nya verksamheter. Samtidigt genomförs arbetet med stor miljöhänsyn: tunnlarna tätas noggrant för att skydda grundvattennivåerna.
Den extrema djupnivån kräver ny teknik. Istället för långa rulltrappor kommer åtta snabba hissar att transportera resenärerna upp och ner på 30 sekunder från tunnelbanan.
Hissarna, som installeras på stationer som Gullmarsplan, Nacka och hela Gula linjen, har glasväggar för att minska känslan av instängdhet och övervakas för att undvika överbelastning.
MISSA INTE: Påsken i glaset – öl att satsa på i vår
Senaste nytt
Stockholms tunnelbana: Världens längsta konstutställning?
Stockholm har länge varit känt för sin tunnelbanekonst. Den nya utbyggnaden är inget undantag.
Från start har konstnärer varit involverade för att skapa unika gestaltningar i varje station, förklarar Emma Sahlman, pressansvarig för projektet:
“Det gör konsten till en integrerad del av miljön”, säger Emma Sahlman.
I nuläget så är det ganska jämnt mellan antalet stationer oven och under jord, men när bygget står klart kommer majoriteten av stationerna till Stockholms tunnelbana ligga under jord.
Läs mer om ekonomi:
Här är Sveriges dyraste gata – villorna kostar i snitt 36 miljoner
Läkemedel blir dyrare och dyrare – trots protester från PRO
Våg av falska läkarintyg – ministern: “De plundrar vår välfärd”

Frank Kummel är skribent på News55 och skriver om samhällsfrågor som berör.

Frank Kummel är skribent på News55 och skriver om samhällsfrågor som berör.

Hos oss kan campare enkelt och tryggt planera, boka och betala för sin semester, med tillgång till över 1000 anläggningar i 25 länder. Vi erbjuder något för alla – från traditionella campingplatser för husbil och husvagn, till lyxig glamping och naturnära övernattningar.