Det har länge funnits drömmar om en fast förbindelse över Kvarken mellan Sverige och Finland, men frågan är om en bro är värd det.


Mest läst i kategorin
Nu visar en ny utredning att det tekniskt sett går att bygga – men frågan är om det verkligen kommer att hända. Kostnaderna är enorma, och miljöpåverkan stor, skriver DN.
Utredningen, som gjorts av myndigheter i både Sverige och Finland, tittade på olika möjligheter. Det enklaste vore att bygga en bilbro. Den skulle kosta mellan 50 och 85 miljarder kronor.
Men Kvarken är ett unikt naturområde – klassat som Unesco-världsarv och Natura 2000-område. En bro skulle kunna skada den känsliga miljön.
En annan idé är en järnvägstunnel. Den skulle vara bättre för naturen, men samtidigt mycket dyrare. Dessutom skulle den bli världens längsta – över 100 kilometer. Jämfört med dagens längsta järnvägstunnel, som är 57 kilometer, är det en gigantisk skillnad.
MISSA INTE: Sillen rödlistad: Tänk om inför midsommar
Användningsområde för en bro ifrågasätts
Enligt utredningen skulle inte så många använda förbindelsen varje dag. Cirka 2 000–3 000 bilar och 500–600 lastbilar beräknas passera. Det är mycket mindre än över Öresundsbron, där det går 18 000 bilar dagligen.
Men i en krissituation, till exempel om hamnarna i södra Finland stängs, skulle en fast förbindelse kunna bli viktig.
Den skulle också göra det lättare att transportera energi och försvarsmateriel mellan länderna. Ändå är Försvarsmakten i Sverige tveksam.
“Vi har inget nytt att säga om det här”, säger Marie Tisäter, kommunikatör på Försvarsmakten.
MISSA INTE: Solstorm lamslog kommunikation världen över – fler utbrott väntas
Senaste nytt
De boendes åsikter
För pendlare skulle en bro eller tunnel innebära stor tidsbesparing. Johanna Holmäng från Pedersöre i Finland arbetar på universitetssjukhuset i Umeå, skriver DN.
Idag tar resan lång tid, men med en fast förbindelse skulle den bli betydligt kortare.
Samtidigt finns det farhågor. Fisket och sjöfarten skulle kunna påverkas, eftersom farleder kan bli smalare och havsströmmar förändras.

MISSA INTE: Putin förbjuder Pettson och Findus
Sökt pengar för vidare undersökning kring bron
Inget beslut är taget. Den svenska regeringen har tidigare sagt att de inte ser något behov av projektet. I Finland väntar man på mer information.
Kvarkenrådet har sökt pengar från EU för att undersöka kostnaderna närmare.
Om bygget startar, skulle det ta många år. En eventuell förbindelse kan inte stå klar förrän någon gång på 2040-talet.
Men frågan kvarstår om det är det värt att lägga så mycket pengar på en förbindelse som kanske inte kommer att användas så mycket eller är det en investering för framtiden.
Läs mer om ekonomi:
Begagnade böcker lockar fler – samtidigt växer kritiken mot skatten
Bedragare lurar äldre – men fler kan få ersättning
I Karlskoga finns jobben – försvarsindustrin storsatsar

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.