News55

Falken – Vasaskeppets gömda lillasyster i nytt ljus

falken
Falken, ett skepp från 1600-talet har nyligen hittats på havsbottnen. (Foto: Pexels och Pixabay)
Frank Kummel
Frank Kummel
Uppdaterad: 15 juni 2025Publicerad: 15 juni 2025

Ett välbevarat skeppsvrak i Finska viken har visat sig vara ”lillasystern” till Vasa, den kungliga pinassen Falken.

ANNONS

Mest läst i kategorin

rysk energi
Spela klippet
News55 TV

EU:s kamp mot rysk energi: Experten förklarar

14 juni 2025

Falken var byggd för Gustav II Adolf och senare använd av drottning Kristina. Upptäckten ger en unik inblick i 1600-talets maritima vardag och vindar från svunna stormakter, skiver SvD.

Lektor i maritim arkeologi Niklas Eriksson vid Stockholms universitet introducerar fyndet:
“Väldigt många historiska kändisar har varit ombord,” säger han.

MISSA INTE: Sillen rödlistad: Tänk om inför midsommar

Falken: Ett skepp gömt under havets djup

För över femtio år sedan hittades vraket utanför Porkala udd, men det låg länge orört och anonymt på havsbotten. En digital 3D-modell från Finlands marinarkeologiska sällskap blev genombrottet för identifieringen, skiver Stockh

Genom noggranna arkivstudier i Riksarkivet kunde Niklas Eriksson slå fast att resterna tillhör det lilla krigsfartyget Falken. Fyndet av ett svenskt mynt från 1636 stärkte sambandet mellan modellens data och historiska källor, skiver 

Skeppet, en så kallad pinass, var betydligt mindre än Vasa men byggdes med kunglig komfort i åtanke. Med sina 35 meter och upp till 20 kanoner fungerade det både som stridsfartyg och lyxig transport.

“Det som är kul med Falken är att det är så litet och att det användes mer frekvent. Det fungerade ungefär som en limousin som transporterade mellan olika platser”, säger Niklas Eriksson till TT.

ANNONS

MISSA INTE: Solstorm lamslog kommunikation världen över – fler utbrott väntas

ANNONS

Kunglig transportör och krigsfartyg

På 1600-talet användes Falken som limousin över vattnet, bland annat för att föra kungar, pfalzgrevar och diplomater mellan hamnar. Det fanns stora hytter och bekvämligheter som var ovanliga för tiden.

Fartyget deltog både i strider och i ceremoniella transporter, som när Gustav II Adolfs lik fördes från Wolgast till Nyköping. Under Karl X Gustafs unga år seglade han själv med Falken till Åbo.

Vid sjöslaget vid Femern 1644 fanns Falken i konvojen som skyddade handelsfartyg, och efter triumfen samlades musiker på dess däck. Längs orejäla skärgårdsvikar skyddade det även civila transporter under långväga resor.

Med tiden ökade flottans krav på snabbhet och smidighet, vilket gjorde Falkens kombination av styrka och fart uppskattad även av vanliga sjömän. Dess nuvarande skick, med skulpturala detaljer och kanonportar bevarade, ger en fönsterlucka till 1600-talets hantverk.

Skeppet kallas för Vasas “lillasyster”, och var betydligt mindre. (Foto: Niklas Eriksson/CEMAS/Stockholms Universitet och Pexels)

MISSA INTE: Putin förbjuder Pettson och Findus

ANNONS

Framtida upptäckter och bärgning

Att vraket ännu vilar på sin ursprungsplats betyder att maritim arkeologi kan studera originallayouten i havsmiljö. Dokumentation med 3D-teknik banar väg för framtida pusselbyggen av skrovet.

Eriksson planerar nya dyk för att kartlägga hur bordläggning, kölstock och kanonportar har överlevt under århundradenas sjögräs och sand. Detta kan jämföras med Vasa, där flera skeppsdelar är uppresta, och bredda kunskapen om tidens skeppsbyggnad.

Bärgning är ännu olöst, men diskussioner om kostnad och bevarandevärde pågår mellan finska museiverket och svenska forskare. Ett mångårigt konservationsprojekt skulle behövas för att bevara trä, järn och utsmyckning mot oxidation och marinliv.

När beslut väl tas kan Falken resa sig ur djupet som en ny juvel i marinarkeologins krona, likt Vasa för drygt hundra år sedan. Det skulle även locka besökare till museer och marincenter längs Östersjökusten.

Falken är ett fönster mot svunna havsäventyr

Upptäckten av Falken påminner om arkivens och havets hemligheter, där historier om kungligheter och krig vilar sida vid sida. För många äldre kan minnen av sommarresor till skärgården och släktberättelser om sjöfolk väckas till liv vid tanken på dessa skepp.

Det är en berättelse om hantverk och samspel mellan människa och natur, där varje spik och planka valdes med omsorg. Studierna bidrar till att förstå hur skepp stod emot stormar och is, lika relevant för dagens fritidsbåtägare när höstvindarna viner.

ANNONS

Med erfarenhet från Vasa som förebild väntar vi på rapporter om Falkens hemligheter i detalj. Framöver hoppas forskarna kunna synliggöra vardagslivet ombord, från vakthållning vid kanonportarna till gemensamma måltider i skeppshytten.

“Jag hoppas lära mig hur Falken har sett ut och om livet ombord”, säger Niklas Eriksson, som nästa vecka ska dyka vid vraket. 

Läs mer om ekonomi:

Begagnade böcker lockar fler – samtidigt växer kritiken mot skatten

Bedragare lurar äldre – men fler kan få ersättning

I Karlskoga finns jobben – försvarsindustrin storsatsar

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

ANNONS
ANNONS