Bedrägeriförsöken, inte minst mot äldre, har blivit ett samhällsproblem. Nu tar Sveriges banker ett initiativ med en gemensam kampanj som heter "Svårlurad!". Konkreta tips och råd ska skydda fler från att låta sig luras.
Mest läst i kategorin
Med initiativet “Svårlurad!” vill Sveriges banker sprida kunskap och information om hur man bäst skyddar sig mot bedrägerier, och samtidigt ge verktyg till närstående att hjälpa dem i sin närhet.
Just nu syns affischer på stan, på nätet och det sprids informationsbroschyrer och annan information för att nå ut, framför allt till äldre som bedragarna systematiskt riktar in sig på och som är mest sårbara för bedrägerier.
Bankerna har även startat en hemsida där man kan läsa mer om konkreta tips och råd för hur man ska skydda sig. Där finns också exempel på några av de vanligaste metoderna som bedragarna använder och hur man ska agera om man blir kontaktad och det verkar misstänkt. Här är några av tipsen:
Saker att se upp med:
- Ring inte upp – Bedragare kan försöka stressa fram ett beslut genom att göra dig orolig.
- Klicka inte på länken – Bedragare kan luras genom att till exempel göra dig positivt överraskad.
- Var uppmärksam – Bedragare kan manipulera avsändare och hemsidor att se trovärdiga ut.
- Tänk efter – Bedragare kan utnyttja aktuella händelser för att luras.
Så kan bedragarna försöka luras:
- De ska stoppa ett pågående bedrägeri på ditt konto eller kort
- De kan hjälpa till med skatteåterbäringen
- Du har ett paket eller brev på väg vars leverans du kan följa via en länk i ett sms
- De kan ge tillbaka pengar som du blivit lurad på
- Du har vunnit pengar
- En närstående har råkat illa ut och behöver din hjälp
- Din dator har fått virus eller andra problem som de säger sig kunna hjälpa dig med genom exempelvis fjärrstyrning
- Du ska ladda ner en programvara för att förhindra en pågående virusattack
- Du ska swisha för att stoppa en pågående transaktion
Källa: “Svårlurad!”
Läs mer:
Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.
Journalist och webbredaktör på News55. Skriver bland annat om hälsa och livsstil med fokus på målgruppen 55+.