Därför döms SVT till att betala en straffavgift för det drygt en minut långa tv-klipp om ett seniorgym som de visat på Stockholms lokala nyheter.


Mest läst i kategorin
SVT visade ett inslag om ett nytt seniorgym som öppnat på Södermalm i Stockholm där både gymmets namn och var det var beläget någonstans framgick.
Granskningsnämnden anser att tv-inslaget ger en positiv bild av gymmet när de till exempel nämner att “lovorden varit många inför denna träningsmöjlighet”. Under tv-inslaget kan man även se en intervju med den utvecklingsansvarige för gymmet iklädd en t-shirt med gymmets namn på.
“Ville bara berätta om äldreanpassning”
Granskningsnämnden för radio och tv anser att det handlat om ett otillbörligt gynnande av kommersiella intressen då varumärket tydligt visats i bild. Detta gör att SVT måste betala 25 000 kronor i straffavgift för det drygt en minut långa tv-inslaget.
SVT menade å sin sida ”att de bara ville berätta om en intressant äldreanpassning av ett gym i enlighet med deras ambition att skildra nya trender och företeelser”.
FLER NYHETER: Mer för dig med livserfaenhet









