"LOL vad är det då?" "Ja det kan vara little old lady" I en ny kampanj om läsförståelse ska UR locka ungdomar att förstå hur viktigt ordets makt är.
Mest läst i kategorin
I reklamfilmen som enbart rullar i sociala medier försöker äldre personer förstå ungdomars sms-konversationer.
Bland annat får de försöka tyda ord som “twerka”:
“Twerkade… de där movsen, hela rumpan bak.”
Symboler som “:P ^^”:
“Parkering… parkera grabben?”
Och förkortningen “LOL”:
“LOL, vad är det då?”
“Ja det kan vara little old lady?”
“Love me or leave me?”
Nästan 115 000 personer har redan sett reklamfilmen och bakom kampanjen, som är del av UR:s satsning “Tänk till” om läsförståelse, står reklambyrån McCann Stockholm och Sthlm Panda.
Podcastproducent med fokus på dokumentärt berättande. Reporter med rötter i nyhetsjournalistik. Redigerar också rörlig bild.
Podcastproducent med fokus på dokumentärt berättande. Reporter med rötter i nyhetsjournalistik. Redigerar också rörlig bild.
Senaste nytt
Tänk inte mer på bokföringen (än du behöver)
Med Fortnox är bokföringen uppdaterad i realtid, så att du alltid kan lita på siffrorna.
Rekommendationer om RS-virus – detta bör du veta
Folkhälsomyndigheten har publicerat rekommendationer om vaccination mot RS-virus till vissa grupper för att skydda mot allvarlig sjukdom. Här får du veta mer om deras råd.