News55

Se filmen som visar när äldre försöker tolka ungdomarnas sms

Gabriella Lahti
Gabriella Lahti
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 23 mars 2016

"LOL vad är det då?" "Ja det kan vara little old lady" I en ny kampanj om läsförståelse ska UR locka ungdomar att förstå hur viktigt ordets makt är.  

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin


 

I reklamfilmen som enbart rullar i sociala medier försöker äldre personer förstå ungdomars sms-konversationer.

Bland annat får de försöka tyda ord som “twerka”:
“Twerkade… de där movsen, hela rumpan bak.”

Symboler som “:P ^^”:
“Parkering… parkera grabben?”

Och förkortningen “LOL”:
“LOL, vad är det då?”
“Ja det kan vara little old lady?”
“Love me or leave me?”

Nästan 115 000 personer har redan sett reklamfilmen och bakom kampanjen, som är del av UR:s satsning “Tänk till” om läsförståelse, står reklambyrån McCann Stockholm och Sthlm Panda.

 

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gabriella Lahti
Gabriella Lahti

Podcastproducent med fokus på dokumentärt berättande. Reporter med rötter i nyhetsjournalistik. Redigerar också rörlig bild.

Gabriella Lahti
Gabriella Lahti

Podcastproducent med fokus på dokumentärt berättande. Reporter med rötter i nyhetsjournalistik. Redigerar också rörlig bild.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
E55 Studio

Fastigheter famlar i mörkret – men den här fonden lyser desto starkare

22 nov. 2024
Spela klippet
E55 Studio

Bolagsanalytikern: Därför gick fastighetsbolaget i konkurs

22 nov. 2024
ANNONS
Spela klippet

Fastigheter famlar i mörkret – men den här fonden lyser desto starkare

Fonder kräver viss eftertänksamhet och kan framstå som kniviga att sätta sig in. Så är det inte. Står stjärnorna rätt kan de tvärtom vara en god investering som ger fin avkastning. Här är fonderna som just nu glänser lite mer än andra. Den ständiga frågan med fonder kan väl egentligen appliceras på livet i stort: […]