Att använda bilbälte på bussen är lika viktigt som att använda det i en bil, men det är en vana som inte alltid prioriteras av resenärer.


Mest läst i kategorin
Många kanske inte ens tänker på det, medan andra anser att det är obekvämt eller onödigt.
Samtidigt finns det distinkta regler som säger när bältet ska användas – men hur väl följer vi dessa egentligen?
MISSA INTE: Experten: Straffskatt på 30 000 – på din pension: “En örfil”. News55
Tydlig lag
Enligt svensk lag ska alla över tre år använda bälte om sådana finns på bussens sittplatser.
Att strunta i detta kan leda till böter på 1 500 kronor, skriver Mitt i Stockholm.
SL:s regler kräver bälten på bussar som kör på vägar med 70 km/h eller mer, undantag gäller för kortare resor inom städer, där passagerare tillåts stå.
Senaste nytt
Säkerheten en prioritet på bussen
Att använda bälte handlar inte bara om personlig säkerhet. Vid en olycka kan en person som inte sitter fastspänd vara en fara för andra om de kastas runt i bussen.
För att öka medvetenheten kan tydligare skyltning, fler utrop och mer information i kollektivtrafiken behövas.
Men ansvaret är i slutändan privatpersonens.
Bryter lagen i ovisshet
Få resenärer verkar vara medvetna om att de bryter mot lagen genom att inte använda bälte.
Poliskontroller sker sällan, och busschaufförer kan hamna i svåra situationer om de påpekar regeln.
Nollåttorna sämst på bussen
En nyligen genomförd stickprovskontroll av bussbolaget Nobina på nästan 12 000 resenärer i Stockholm visade att endast 0,65 procent använde bälte.
I Skåne och Västra Götaland ligger motsvarande siffror på 13–14 procent, vilket tyder på en tydlig regional skillnad i beteendet.
Se även:
Trafikbuller skadar vår mentala hälsa. News55
Åldersgruppen som dör mest i trafiken. News55
Busschaufförer vittnar om trasiga bussar. Dagens PS