Telia ska skydda sina kunder genom att blockera bedrägerisamtal och se till att bedragarna drabbas ekonomiskt.


Mest läst i kategorin

Telia Payback är bolagets nya säkerhetsskydd mot en typ av bedrägerisamtal, så kallade wangiri-samtal.
Vid wangiri-samtal ringer kriminella upp från ett betalnummer från utlandet och lägger på efter bara en ringsignal, det skriver Seon.
De offer som ringer tillbaka för att se vad samtalet gällde drabbas då av orimligt höga avgifter.
Miljontals av de här bedrägerisamtalen har stoppats sedan 2019, men Telia Payback vänder nu på steken och ser till så att de höga kostnaderna drabbar de kriminella i stället för konsumenten.
Informerar bedragarna
I ett automatiskt talsvar avslöjas bedragarna och informeras om att de har avslöjats, förhoppningen är att det ska stoppa deras försök att utnyttja svenska kunder med wangiri-metoden.
Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning, tycker att den här typen av brottslighet skadar hela samhället.
“Förra året stoppade vi 37 miljoner wangiri-samtal, men att bekämpa kriminella är som att träffa ett rörligt mål. Det kräver snabbfothet, kunskapshöjande insatser och att vi ständigt utvecklar vår teknik”, säger hon i ett pressmeddelande.
“Vårt utökade säkerhetsskydd stoppar nu ännu fler bedrägeriförsök, och kostar istället för de kriminella. Det blir alltså både kostsamt och jobbigt att försöka lura svenska folket, det är helt enkelt payback time”, fortsätter hon i pressmeddelandet.
Senaste nytt
Meddelande även till kunder
Det utökade säkerhetsskyddet fungerar både för inkommande och för utgående bedrägerisamtal.
När de kriminella ringer till Telias kunder i Sverige möts de först av talsvaret med meddelandet om att de blivit tagna på bar gärning.
Om det misstänkta bedrägerisamtalet ändå når fram till kunderna varnas även kunderna om de ringer tillbaka.
Telias skydd råder kunderna att lägga på luren och inte fortsätta samtalet. Inga samtalskostnader debiteras den kund som lägger på luren direkt efter Telias varning.
Ger tillbaka till drabbade
Telias nya säkerhetsskydd aktiveras nu i mars och i samband med det bjuds Telias kunder in att vara en del i kampen mot kriminella genom att de kan spela in sin röst till det talsvar de kriminella får höra.
“Vi vet att det är alldeles för många därute som känner någon eller som själv blivit drabbad av olika metoder av telefonbedrägerier. Det är en fruktansvärd upplevelse som ingen ska behöva vara med om. Därför vill vi ge alla en röst i kampen mot de kriminella”, säger Amanda Landqvist i pressmeddelandet.
Förutom att låta svenska folket vara en del av det nya skyddet, skänker Telia de pengar som tas från kriminella till Brottsofferjouren, för att ge tillbaka till dem som har drabbats.
Teknik kan lösa mycket, men inte allt och Telia menar att det trots det nya säkerhetsskyddet fortfarande är viktigt att vara vaksam för att inte drabbas av bedrägerisamtal.
Telias tips:
- Ring inte tillbaka till okända internationella nummer.
- Dela aldrig personlig information som lösenord, bankuppgifter eller verifiera via bank-id över telefon om du inte är helt säker, exempelvis själv har ringt banken eller om det inte är på din egen begäran.
- Blockera nummer i din telefon om du misstänker att de är från bedragare.
- Lägg på luren om du känner dig osäker.
Källa: Telias pressmeddelande

Antalet telefonbedrägerier mot äldre minskar
Vishingbrotten, alltså telefonbedrägerier som främst begås mot äldre har blivit färre, det visar ny statistik från Polisen.

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.
