Rån. Dödsskjutningar. Eller bara transport av livshotande last? Att åka – eller köra taxi kan vara förknippat med livsfara. I synnerhet då många taxibilar i dag saknar övervakningssystem.
Mest läst i kategorin
15,8 kilo dynamit i bagageluckan?
Jodå.
Det rör sig, som så ofta på senare tid om grova brott, och ett samhälle där kriminaliteten börjat ta taxi till jobbet.
Skjutsar bomber och granater
För de som kör taxi innebär det att en vanlig körning kan innefatta såväl bomber och granater som andra sprängämnen.
Det visar en granskning som Sveriges Radio gjort på taxibranschen.
Senaste nytt
Används vid dödsskjutningar
Utöver den typen av leveranser har taxibilarna, enligt ännu en granskning utförd av P4, även använts som färdmedel till och från dödsskjutningar och uppgörelser mellan kriminella.
Till dessa extrema händelser kommer även andra tillbud, som exempelvis överfall när man inväntar en taxi.
Så sent som i våras sparkades och rånades en kvinna i Göteborg i väntan på sin skjuts.
Saknar kameraövervakning
Trots detta saknar eller brister flertalet taxibilar när det kommer till kameraövervakning, rapporterar Sveriges Radio i sin fortsatta granskning av taxi-krisen.
Enligt deras genomlysning av kameraövervakningen är bristen som värst i Malmö, där man i flera fall helt saknar övervakning – trots att taxiresor kan kopplas till tung kriminalitet.
Bättre i Stockholm
Snäppet bättre är det i Stockholm och Göteborg, där kameror i taxibilar förekommer mer frekvent.
En trygghet för både förare och passagerare som dessutom underlättar för åklagare och polis vid händelse av en utredning.
Taxi Malmö har i samband med SR:s granskning beslutat att se över kameror i sina fordon.
Läs mer
Skräcken: Taxi med bomber, granater och smet. Dagens PS
Här sparkades kvinna i ansiktet när hon väntade på taxi. News 55
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.