75 år låter länge, men egentligen är det kort tid med tanke på den snabba tekniska revolutionen som vuxit fram lavinartat de senaste decennierna. Stockholms tunnelbana var en förutsättning för framväxten av den moderna staden.


Mest läst i kategorin

Stockholms tunnelbana invigdes den 1 oktober 1950 med sträckan Slussen-Hökarängen. Det är alltså den äldsta linjen i Stockholms tunnelbanenät, vilket varit en förutsättning för utvecklingen av de södra stockholmsförorterna, enligt Dagens Nyheter.
På samma tunnelbanelinje invigde Stockholm stad Farsta station tio år senare, år 1960. Det innebar att Farsta Centrum kunde växa fram med nya arbets- och handelsplatser. Utvecklingen av Stockholms förorter gav sig uttryck i nya arkitektoniska ideal, starkt präglade av modernismens ideologier.
Allt eftersom Stockholms tunnelbana växte, utvecklade man en rad nya förortscentra som växte fram. De skulle komma att bli normbildande i både svensk och internationell stadsplanering.
MISSA INTE: Ice Hotel: Destination för mörker och norrsken. News 55

Förortscentra viktiga knutpunkter för Stockholms tunnelbana
Vällingby Centrum blev ett pilotprojekt som man utvecklade i början ab 1950-talet. Det speciella med det nya centrumet var att det inte bara innehöll handelsplatser utan också kulturell infrastruktur. Fram växte bibliotek, biograf, teater, ungdomslokaler och en kyrka. Arkitekterna bakom allt detta var det välkända kontoret Backström och Reinius.
Bildning var en viktig en grundprincip folkhemmets framväxande ideologi om jämställdhet. Rättighet till bildning åt alla, oberoende av klasstillhörighet var väsentligt i den ny ideologin. Dessa tankar löpte parallellt med idéerna om rationellt byggande och ljusa, luftiga bostäder år alla.
Den viktigaste uppföljaren till Vällingby Centrum blev alltså Farsta Centrum, ritat av samma arkitekter.
Planeringen av många andra förortscentra följde samma koncept och de växte fram som pärlband längs de nya linjerna av Stockholms tunnelbana.
MISSA INTE: Varning: Hyra bil kan stå dig dyrt. News 55

Senaste nytt
Olika firanden tjuvstartar redan nu
Olika evenemang kommer att dra i gång redan i februari och rullar på under våren.
Spårvägsmuseet på Djurgården bjuder på en myriad aktiviteter till firandet av 75-årsjubileumet av Stockholms tunnelbana.
Besökare kan bland annat ta del av tillbakablickar men även framåtblickar genom ett antal nya stationer som öppnar under de närmaste åren.
“Det blir kvällsöppet med olika föreläsningar, uppträdanden, temavisningar, tävlingar och nördquiz. Man kommer också att få se många tidigare opublicerade bilder på hur tunnelbanan sett ut historiskt” berättar trafikregionrådet Anton Fendert (MP) för DN.
Ingen självklarhet med en ny tunnelbana
Sammanfattningsvis har Stockholms tunnelbana i dag drygt 100 kilometer spår och hamnar på 22:a plats på listan över världens största tunnelbanenät.
Året var 1941 som Sveriges politiker fattade beslut om att Stockholm skulle få en tunnelbana. Tiderna var oroliga med andra världskriget inpå knutarna och beslutet var alltså långtifrån självklarhet.
“Det var en väldigt orolig tid runt om i Europa. Man får verkligen tacka de modiga politiker som vågade fatta den typen av beslut, liksom de politiker som beslutat att vi ska fortsätta att bygga ut tunnelbanan”, fortsätter Anton Fendert.
Vidare, har Stockholm Stad satsat mycket på konst i Stockholms tunnelbana, mer än många andra länder.
MISSA INTE: Allt vanligare att personer får sina konton frysta av sin bank. News 55

Tunnelbanesystem i världen
New York Citys tunnelbana invigdes 1904 och är ett av få kollektivtrafiksystem i världen som som har öppet dygnet runt. Det är en av de mest utbyggda tunnelbanenäten med 24 linjer och närmare 20 mil av operativa spår. Med 468 tunnelbanestationer – mer än något annat tunnelbanesystem i världen, är New York det största, enligt BBC News.
Den äldsta tunnelbanan är Londons tunnelbana som invigdes 1863. Tunnelbanan firade sitt 150 – årsjubileum 2013.
Köpenhamns tunnelbana togs i drift först 2002. Till skillnad från andra europeiska kollektivtrafiksystem håller den öppet 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan. I planeringen lade man stort fokus på säkerhet med både plattformsbarriärer för att förhindra självmord samt förarlösa tåg.
LÄS OCKSÅ:
Stora semesteråret 2025? Tre nya flyglinjer – bara till Spanien. News 55
Så blev Cybertrucken godkänd i Norge. Dagens PS