News55

Tunnelbanepremiär under vatten – stationen i Hammarby kanal

stationen
Stockholms första tunnelbanestation under vattnet har nu sprängts färdigt. Bilden är ett montage. (Foto: Canva)
Frank Kummel
Frank Kummel
Uppdaterad: 21 mars 2025Publicerad: 21 mars 2025

Den första stationen under vatten byggs just nu till Stockholms tunnelbana, och nyss har sprängningarna inför bygget i Lumaparken färdigställts.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Projektledaren Göran Leverud förklarar för varför det är problematiskt att bygga under vattnet:

“När vi bygger under så här mycket vatten ökar risken för vatteninträngning i tunnlarna på grund av det höga trycket. Det kräver noggrann kontroll av geologin”, säger Göran Leverud.

I Hammarby Sjöstad växer ett av Stockholms mest ambitiösa infrastrukturprojekt fram – den första tunnelbanestation i stadens historia som byggs under vatten, skriver Dagens PS.

Stationen, belägen vid Lumaparken, blir en viktig del av den blå linjens utbyggnad och kommer på sikt att koppla samman Hammarby Sjöstad med innerstaden via Kungsträdgården och den nya stationen Sofia.

MISSA INTE: Robotar börjar leverera mat i Stockholm – Foodora först i Sverige

Stationen 90 meter under ytan

Den nya stationen byggs cirka 90 meter under vattenytan, vilket ställer höga krav på både teknik och säkerhet. 

Inför sprängningarna tätas sprickor i berget med cement för att motverka vattenläckage. Totalt ska tre separata tunnelrör byggas under Saltsjön – två för spårtrafik och en servicetunnel. 

ANNONS

I särskilt utsatta delar förstärks bergtunnlarna med betongtunnlar, så kallad “lining”.

Lumaparken får även en direkt koppling till tvärbanan, vilket gör stationen till en viktig knutpunkt i framtidens kollektivtrafik.

MISSA INTE: Regeringens nya “bidragstak” får kritik

ANNONS

Trafikstart i stationen om fem år

Sprängningsarbetena, som inleddes hösten 2024, avslutas i april 2025. Därefter vidtar bygget av själva stationen, vilket väntas pågå till 2027. 

Efter det följer installationsarbeten innan tunnelbanan kan börja trafikera sträckan – preliminärt 2030.

Projektet är en del av den större utbyggnaden av Stockholms tunnelbanenät, som syftar till att möta behovet av ökad kapacitet och förbättrade förbindelser i takt med att staden växer.

Flera nyheter på gång

ANNONS

Utöver stationen vid Lumaparken planeras flera andra nya stationer längs den utökade blå linjen, bland annat Sofia, Hammarby kanal och Sickla. 

Den nya sträckan ska i framtiden göra det möjligt att resa hela vägen från Nacka till Solna utan byte.

Läs mer om ekonomi:

Matpriserna ökar – nu sprids bojkotten mot matjättarna

Skattekrig i sikte: Trump riktar in sig på Europa

Pendla? Allt mer lönsamt att bo i Stockholms kranskommuner

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel är skribent på News55 och skriver om samhällsfrågor som berör.

Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel är skribent på News55 och skriver om samhällsfrågor som berör.

ANNONS
ANNONS