A-
A+

Hamburgare i motvind – men svenska jätten växer

En av Max hamburgerrestauranger. Arkivbild.
En av Max hamburgerrestauranger. Arkivbild.
EkonomiTT

Överetableringen har redan slagit ut flera hamburgerställen. Och det är inte över än, enligt vd:n för Max.

I princip ingen av de här aktörerna tjänar pengar, säger Richard Bergfors.

Hans eget företag räknar däremot med att fördubbla antalet restauranger fram till 2030.

Richard Bergfors, vd för hamburgerkedjan Max. Arkivbild.
Richard Bergfors, vd för hamburgerkedjan Max. Arkivbild.

Senare i vår ska hamburgerkedjan Max släppa sitt bokslut men redan nu står klart att man passerat en milstolpe i kedjans historia med fem miljarder kronor i omsättning.

Nuvarande prognos är att intäkterna för helåret ska landa på omkring 5,4 miljarder med en vinst på 350 miljoner, den sistnämnda siffran i nivå med 2022.

Omsättningen är vi väldigt nöjda med, däremot är jag kanske mindre nöjd med vinsten, säger Richard Bergfors till TT och utvecklar:
Det har varit en marginalpress med kraftigt ökande kostnader. Vi har helt enkelt valt att ta en högre omsättning och marknadsandelar i stället.

En överetablering

Under senare år har många mindre hamburgerkedjor etablerat sig runtom i landet, en överetablering enligt Richard Bergfors som tror att fler av dem får slå igen, alternativt minska antalet restauranger framöver.

Det kommer bli en utslagning alternativt konsolidering där bara ett fåtal kommer att klara sig. Ett tag såg vi burgarställen i princip i varje gathörn och det blev en "hajp". Till slut tar tålamodet slut bland ägarna, säger han.

TT: Om branschen har det tuffare, hur påverkar det er verksamhet?

Det enkla svaret är att det inte spelar så stor roll. Vi är inte samma typ av segment, När en restaurang hos oss serverar 1 500 gäster om dagen kanske de har 200 gäster, säger Richard Bergfors.

Grundades på 60-talet

Det var hans pappa Curt Bergfors som grundade kedjan i slutet av 60-talet och som nu Richard Bergfors driver med sin bror. Numera har man över 100 restauranger runtom i Skandinavien liksom Polen och trots tuffa ekonomiska utmaningar är avsikten att expandera kraftigt.

Under 2024 ska vi öppna minst tio restauranger, tanken är att det blir ännu fler under 2025–26. Vi siktar på att dubbla antalet fram till 2030 så nästan 400 restauranger totalt, säger Richard Bergfors.

Detta sker samtidigt som företaget driver verksamheten mot att kunna erbjuda allt fler gröna alternativ på menyn. Vinstmarginalen på sådana rätter är fortfarande mindre, medger Richard Bergfors:

På sikt kommer det inte att vara så men vi är inte riktigt där ännu. Men folk kommer att behöva äta mindre kött och vi tror det här är framtiden.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova Premium i en månad för endast en krona.