News55

Japansk blöjtillverkare satsar på vuxna

Artikelbild
TT Nyheter
TT Nyheter
Uppdaterad: 28 mars 2024Publicerad: 28 mars 2024

Antalet nyfödda barn i Japan är så få att en av landets blöjtillverkare väljer att hårdsatsa på sina vuxenprodukter i stället. Japanska Oji Holdings ger upp sin inhemska produktion av blöjor för spädbarn. Efter en topp 2001 på omkring 700 miljoner blöjo…

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Japansk blöjtillverkare satsar på vuxnaEugene Hoshiko/AP/TTFörra året föddes 759 000 barn i Japan. Det var en nedgång för åttonde året i rad. Arkivbild.EkonomiTT-AFPAntalet nyfödda barn i Japan är så få att en av landets blöjtillverkare väljer att hårdsatsa på sina vuxenprodukter i stället. Japanska Oji Holdings ger upp sin inhemska produktion av blöjor för spädbarn. Efter en topp 2001 på omkring 700 miljoner blöjor årligen är man nu nere i 400 miljoner.Efterfrågan på bebisblöjor är vikande på grund av olika faktorer, däribland fallande födelsetal, säger en talesperson för bolaget. Förra året föddes 759 000 barn i Japan. Det var en nedgång för åttonde året i rad. Japan har nu världens näst äldsta befolkning, efter Monaco. Oji Holdings ser därför växande potential för produkter riktade mot äldre, bland annat olika sanitetsprodukter som används på bland annat äldreboenden. Marknaden för vuxenblöjor väntas till skillnad mot bebisblöjor växa i landet. Oji släpper dock inte bebismarknaden helt. I Indonesien och Malaysia fortsätter man produktionen och försäljningen som tidigare.Gustav Sjöholm/TT

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS