A-
A+

Larm om att butiker smyghöjer matpriser

Har priserna höjts onödigt mycket i butikerna? Arkivbild.
Har priserna höjts onödigt mycket i butikerna? Arkivbild.
EkonomiTT

Riksbanken och regeringen vevar om att företag höjer priserna mer än nödvändigt – något som näringslivet tillbakavisat.

Om smyghöjningar verkligen sker är svårt att bevisa.

Klart är att bonden Helge Berglunds mjöl plötsligt kostade sju kronor mer på butikshyllan, utan att han själv hade höjt priset.

Annons

Annons

På Ica Maxi Sandviken kostade ett paket med Berglunds stenmalda mjöl fram till nyligen 32 kronor.

Plötsligt höjde butiken priset till 39 kronor.

Något som förvånade Helge Berglund, som producerar mjölet, eftersom han inte hade höjt priset mot butiken, vilket Gefle Dagblad tidigare rapporterat.

Debatten är hög i dag om inflationen och oskäliga prishöjningar i butiker. Det här är ett typexempel på vem som tar pengarna, säger han till TT.

Höjt mer än normalt

I sitt protokoll från juni skrev Riksbanken att "en faktor av betydelse" när det gäller de stigande priserna är just att företagen höjt priserna mer än normalt i relation till kostnadsökningarna. Uttalandet har kritiserats av Svenskt näringsliv som anser att Riksbanken inte har något belägg för påståendet.

Enligt Mattias Erlandsson, biträdande chef på avdelningen för penningpolitik på Riksbanken, bygger analysen i huvudsak på publicerad statistik.

"Många företag har fått ökade kostnader och behövt höja sina priser. Samtidigt var företagens egna omdöme om sin lönsamhet starkare än normalt. Utifrån den data som vi tittade på verkar företagen ha varit snabbare på att föra över sina kostnader till konsumenterna än de brukar", skriver han i ett mejl till TT och tillägger:

"Men det är upp till företagen att sätta sina priser. Vår uppgift på Riksbanken är att hantera inflationen och se till så den återgår till målet".

Annons

Annons

Ringt runt

På en presskonferens nyligen var finansminister Mikael Damberg inne på samma spår när han sade att regeringen får "allt fler indikationer" på att företag passar på att höja priset mer än nödvändigt.

Ida Lind, marknadsexpert på Ekologiska lantbrukare, ger liknande signaler:

"Jag har ringt runt till odlare som bekräftar att butikerna har höjt priserna på deras varor mycket mer än vad kostnaderna ökat i produktionsled", skriver hon i ett sms till TT.

Trots det går det inte att säga att smyghöjningar faktiskt är något som skett.

Enligt Jörgen Kennemar, råvaruanalytiker hos Swedbank, är frågan känslig.

Det är komplext och har blivit politiskt såhär kring valet, alla har sin agenda, säger han och fortsätter:
Det man kan säga är att lantbrukarna har haft exceptionellt höga produktionskostnader. Det gör naturligtvis att den delen i produktionsledet får det kämpigt jämfört med det senare ledet i livmedelssektorn.

Pressad marginal i lantbruket

Enligt Lantbrukarnas riksförbund (LRF) har kostnaden för lantbruket generellt ökat med 38 procent medan priserna har ökat med 35 procent. Siffror som kommer från maj. Marginalen har därmed krympt med 3 procentenheter.

Vår bild är att bönderna, och särskilt djurbönderna, kämpar med lönsamheten. Samtidigt kommer det i detaljhandeln löpande rapporter om att vinstutvecklingen förefaller vara intakt, säger Lars-Erik Lundkvist, näringspolitisk expert på organisationen.

Ica-gruppens rörelsemarginal sjönk något, från 4,5 till 4,4 procent, under årets andra kvartal jämfört med året innan. Axfoods rörelsemarginal för samma kvartal gick från 4,4 till 4,3 procent.

Man kan se i statistiken åt vilket håll det har lutat hittills. Men det är svårt att säga vad det beror på, säger Lars-Erik Lundkvist.

Många delar på kakan

Det butikerna köper in från lantbruket är enligt honom bara en mindre del av deras totala kostnader. Varulager, personal och hyra är också stora utgifter.

De flesta produkter går inte heller direkt från bonden till butiken. Även mejeriet, slakteriet och andra förädlare i livsmedelskedjan ska i sin tur ta höjd för dyrare kostnader för bland annat el och bränsle.

Prisökningar hos globala livsmedelsjättar är också något som påverkar butikerna.

Helge och Marianne Berglund odlar, maler och förpackar sitt mjöl själva på gården. Det mesta används i det egna bageriet, där priset inte har höjts, men en liten andel kör de själva ut till Ica Maxi.

Det finns inga mellanhänder.

Höjde en gång till

När Ica Maxi höjde priset beslutade sig Helge Berglund för att i sin tur höja priset gentemot Ica med en krona. Svaret kom direkt. Ica Maxi höjde med ytterligare tre kronor, enligt Helge Berglund.

Helt plötsligt var priset 42 kronor. Folk började ringa mig och undrade vad jag höll på med, säger han.

TT har sökt Staffan Ahlqvist, butikschef på Ica Maxi i Sandviken, utan att få svar. Till Gefle Dagblad säger han att prishöjningen på Berglunds mjöl skedde redan i september förra året.

I och med att den här produkten mals i kvarn till vete lokalt ser vi det som en premiumprodukt och tycker att konsumenten därför kan betala ett högre pris. Men vi har inga orimliga marginaler och ligger inom 20 procent, säger han till tidningen.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova Premium i en månad för endast en krona.