A-
A+

Sänkt skatt på diesel är i praktiken en höjning

Oscar Sjöstedt (SD) och energi och näringsminister Ebba Busch (KD) presenterar planer på sänkt skatt på bensin och diesel.
Oscar Sjöstedt (SD) och energi och näringsminister Ebba Busch (KD) presenterar planer på sänkt skatt på bensin och diesel.
PolitikTT

Regeringens planerade skattesänkning på diesel blir i praktiken en höjning med 15 öre litern, jämfört med dagens nivå.

Mest gynnas bilägare i Stockholms, Uppsalas och Jönköpings län av att skatten på bensin och diesel ändras.

Annons

På torsdagen presenterade energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) och Sverigedemokraternas ekonomiskpolitiske talesperson Oscar Sjöstedt nyheten att regeringen lägger runt 6,5 miljarder kronor på att sänka olika drivmedelsskatter i nästa års budget.

Vid årsskiftet sänks skatten på bensin med 1:64 öre och på diesel med 43 öre. Åtminstone på det sätt Tidöpartierna räknar.

Siffrorna utgår från 2024 års nivå och hur stor skillnaden blir jämfört med om regeringen och SD inte förändrar något alls. Räknar man i stället på hur stor skillnaden blir jämfört med hur det ser ut i dag, blir effekten mindre.

Då krymper skattesänkningen på bensin till 75 öre, inklusive moms. Och på diesel är det inte längre någon sänkning utan en höjning med 15 öre per liter, inklusive moms.

Hårklyveri

Regeringen uppger att de behöver höja dieselskatten på grund av den svaga kronkursen och EU-regler. Annars riskerar man att hamna under EU:s tillåtna miniminivå.

Det blir ett hårklyveri, skulle vi inte ha lagt de här miljarderna på att sänka skatten och på indexeringen med mera, så skulle de som behöver ha bilen behöva betala flera miljarder mer i bränsleskatter, säger landsbygdsminister Peter Kullgren (KD).

Han påminner om att det också kommer att ske en sänkning av reduktionsplikten vid årsskiftet, som väntas ge billigare diesel.

Att sänkningen på diesel i själva verket är en höjning jämfört med i dag var inget som Ebba Busch och Oscar Sjöstedt pratade om på pressträffen.

De var också mer försiktiga än i valrörelsen om att ställa ut löften om hur priset vid pump kommer att påverkas. Då handlade vallöftena från framför allt M, KD och SD om snabba sänkningar på runt 5–6 kronor litern för bensin och uppåt 10 kronor för diesel – vid pump.

Inga löften

Nu ges inga löften om priseffekter för den som tankar. Priset påverkas även av andra faktorer, bland annat kronkursen, världsmarknadspriset och bensinbolagens prissättning.

TT: Kan det bli så att man inte kommer att märka något av den här stora satsningen?

Ja, så kan det bli. Men då ska man komma ihåg, att hade vi inte gjort det här, så hade det blivit mycket värre, svarade Ebba Busch på pressträffen.

Regeringen antar att det framför allt är hushåll på landsbygden som gynnas av förslaget, eftersom de är mer beroende av bil.

Men i den promemoria som regeringen skickat ut på remiss pekas bilägare i Stockholms, Uppsalas och Jönköpings län ut som vinnare på förslaget. Det bygger på att den genomsnittliga körsträckan per registrerat fordon är längst i dessa tre områden.

Trubbigt verktyg

Andra som gynnas är personer med bensinbil jämfört med dieselbilar och män jämfört med kvinnor.

Mycket av bilkörningen sker i storstäderna, och inte sällan sitter en man med relativt god inkomst bakom ratten.

TT: Varför ska även han få en skattesänkning?

Det är svårt att hitta verktyg som är träffsäkra, som har en rimlig konstruktion och inte riskerar att driva på inflationen ännu mer, säger Ebba Busch.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova Premium i en månad för endast en krona.