A-
A+

Sjöfarten tuffar på trots krig och bränslekris

Trots stor turbulens i omvärlden blev 2022 ett volymmässigt bra år för svensk sjöfart. Arkivbild.
Trots stor turbulens i omvärlden blev 2022 ett volymmässigt bra år för svensk sjöfart. Arkivbild.
EkonomiTT

Trots krig, inflation och skenande bränslepriser var 2022 ett stabilt år för sjöfarten, för både gods- och passagerartrafik. Hamnarna i Helsingborg och Göteborg toppar Sjöfartsverkets statistik.

Annons

Annons

Under pandemin vände passagerartrafiken kraftigt nedåt, men börjar nu, efter ökningar de senaste två åren, närma sig nivåerna före pandemin.

"Det är färjetrafiken som står för den största delen av ökningen", säger Niclas Härenstam, kommunikationsdirektör på Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande.

Antalet kryssningar förra året var fler än under 2019, men antalet passagerare är fortsatt under 2019 års nivå. En förklaring kan enligt Sjöfartsverket vara att färre utomeuropeiska turister åker på kryssning i Sveriges närområde efter Rysslands invasion av Ukraina.

Även godsvolymerna ligger kvar på en stabil nivå. Så har det enligt myndigheten sett ut sedan 2008 och framåt, trots turbulens i form av bemannings- och containerbrist, pandemirestriktioner, krig i Ukraina eller stopp i Suezkanalen.

"Sammantaget över åren ser vi tydligt att viljan att använda sjöfart inte påverkas. Nio av tio varor går via sjöfart till och från Sverige och det är glädjande att leveransen av basvaror fungerar så väl trots allt", säger Niclas Härenstam.

Det totala antalet anlöp i svenska hamnar ökade från 71 262 år 2021 till 75 083 förra året. Mest gods lastades och lossades i Göteborg, flest passagerare hade Helsingborgs hamn.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova Premium i en månad för endast en krona.