A-
A+

Unilever räknar med högre inflation 2022

Unilever, som bland annat äger varumärken som Knorr och Dove, räknar med högre inflation 2022 än 2021.
Unilever, som bland annat äger varumärken som Knorr och Dove, räknar med högre inflation 2022 än 2021.
EkonomiTT-Reuters

Annons

Annons

Brittisk-nederländska Unilever – en världsledande producent av hygienartiklar och livsmedel – varnar för att den redan ovanligt höga inflationen i stora delar av världen ser ut att fortsätta uppåt nästa år.

Vi väntar oss högre inflation nästa år än i år, säger Unilevers finanschef Graeme Pitkethly på en telefonkonferens där bolaget presenterar en kvartalsrapport.

Av rapporten framgår att Unilever gick bättre än väntat under tredje kvartalet, med oväntat stor försäljning och bolaget bekräftar sin vinstmarginal för helåret trots högre kostnader för många råvaror, energi och transporter.

Bedömare tror att Unilever får svårare att höja priserna gentemot kund för att täcka högre produktionskostnader än exempelvis den schweiziska konkurrenten Nestlé. Unilever drar nämligen in omkring 60 procent av sina intäkter från tillväxtländer, där prishöjningsutrymmet är begränsat.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

1kr_kampanj_bottombar

Prova Premium i en månad för endast en krona.