Häromdagen såg jag en av mina gamla hjältar i en situation som fick mig att börja fundera. Den gamle tennisspelaren Ove Bengtsson som tillsammans med Björn Borg stod bakom Sveriges första Davis Cup-vinst hade en enkel fråga om en Blocket-annons. Eftersom han ändå befann sig i närheten av Blockets kontor i Stockholm gick han dit för att ställa sin fråga.
En människa att prata med är väl inte för mycket begärt?
Mest läst i kategorin
LÄS MER: Tennislegendar ville sälja golfklubbor – blev stoppad av Blockets väktare
En ganska enkel och logisk handling kan man tycka. Men istället för hjälp möttes han av förvirrade blickar från väktarna i receptionen. Att få service av en människa i ett riktigt möte verkade vara något de aldrig hört talas om.
Var har den personliga servicen tagit vägen? När man nu för tiden behöver hjälp från ett företag eller organisation av något slag är det stört omöjligt att få prata med en riktig person. Istället får man söka med förstoringsglas på någon hemsida för att hitta ett telefonnummer. Och om man hittar numret hamnar man i en telefonkö som tar evigheter innan man kommer fram.
LÄS MER: Banken får vithåriga damer att viska: ”Det är inte meningen att vi ska finnas”
Exemplen är hur många som helst. Instanser som tycks strunta i sina kunder när man bollas runt på en hemsida eller, i bästa fall, från telefonsamtal till telefonsamtal. Annars digitala enkäter och blanketter som ska fyllas i, bli fel någonstans på vägen och börjas om på igen. Eller sökande under “se våra vanliga frågor och svar”. Som säkert fungerar jättebra när man har en, enda jättevanlig fråga som inte följs av följdfrågor och som inte kräver mer än ett standardiserat svar …
Det som gör att det sticker lite extra i ögonen är att så fort det är dags att sälja in prenumerationer eller andra erbjudanden fullständigt kryllar det av villiga telefonförsäljare som ständigt uppvaktar med fina erbjudanden. Någon större personalbrist finns alltså inte.
LÄS MER: Dags att pensionera drickssystemet?
Men när jag har en fråga som jag vill ha svar på och vill ha lite enkel service är det helt omöjligt. Jag kräver inte mycket, men en människa att prata med och ett rakt besked tycker inte jag är för mycket begärt.
Hur gick det då för Ove, mannen som varit högst delaktig i att skapa svensk idrottshistoria?
Han fick vända på klacken. Gå hem till sin dator. Och skicka ett mail.
FLER NYHETER: Mer för dig med livserfarenhet
Senaste nytt
Tänk inte mer på bokföringen (än du behöver)
Med Fortnox är bokföringen uppdaterad i realtid, så att du alltid kan lita på siffrorna.
Rekommendationer om RS-virus – detta bör du veta
Folkhälsomyndigheten har publicerat rekommendationer om vaccination mot RS-virus till vissa grupper för att skydda mot allvarlig sjukdom. Här får du veta mer om deras råd.