Elbilsindustrin står inför ett potentiellt avgörande tekniskt genombrott. Det uppger motorjournalisten Åsa Wallenrud.

Mest läst i kategorin
Under de senaste åren har vi sett stora framsteg inom elbilars prestanda och räckvidd, men en fråga har envist hängt kvar: hur kan vi göra batterierna både bättre och snabbare att ladda?
Nu verkar svaret närma sig.
En ny batteriteknik – kallad solid state – håller på att ta steget från laboratorier till verkliga prototyper.
“Det här är väl nästa steg i den här revolutionen av elbilsbatterier där man har lyckats komma fram till hur man ska bygga ett batteri som går väldigt snabbt att ladda, som har lång räckvidd och som klarar de mest extrema temperaturerna så att man ska kunna köpa en elbil, även fast man bor i de norra delarna av jordklotet eller de varmaste delarna, vilket inte fungerar jättebra med de batterierna som vi har i dag”, säger Wallenrud.
MISSA INTE: Fuffens: Bilhandlarnas fusk med mätarinställningar ska stoppas. News55 TV
Nya elbilar: Solid State
Solid state-batterier skiljer sig från dagens litiumjonbatterier genom att använda fasta elektrolyter istället för flytande, förklarar Elbilsvaruhuset.
Den här förändringen är mer än en teknisk detalj – den innebär ökad säkerhet, längre livslängd och framför allt möjlighet till betydligt snabbare laddning.
I praktiken skulle det kunna betyda att en elbil laddas fullt på under en kvart, något som i dag tar betydligt längre tid.
För bilägare som vant sig vid att tanka bensin på några minuter skulle det göra övergången till eldrift smidigare och mer lockande.
Senaste nytt
En lösning på räckviddsångesten?
Många som tvekar inför att köpa elbil pekar på räckviddsångesten – rädslan att inte hinna fram till nästa laddstation.
Dagens batterier tappar dessutom prestanda i kalla klimat, vilket gör situationen ännu mer osäker för de som bor i nordliga regioner.
Solid state-tekniken kan bli ett avgörande steg för att minska denna oro.
Batterierna klarar både kyla och värme bättre, samtidigt som de erbjuder längre räckvidd än dagens teknik.
Med fler mil per laddning och mindre känslighet för väderförhållanden blir elbilen ett mer pålitligt alternativ, även för långresor och extrema klimat.
Initialt högre kostnad
Som med all ny teknik förväntas solid state-batterier initialt vara dyrare än de befintliga alternativen.
Tillverkningen kräver avancerade processer och material som ännu inte produceras i stor skala. Det innebär att de första elbilarna med denna teknik sannolikt hamnar i premiumsegmentet.
Wallenrud förklarar:
“Exakt vad vad skulle här kunna innebära för intresset för elbilar? Initialt inte så mycket, för det kommer bli lite dyrare eftersom att tekniken är ny och det tar ett tag innan vi får ner priserna på det här. Men men längre fram så kommer folk vilja köpa elbil i stor utsträckning.”
Enligt Teknikens Värld är bilen IM L6 den första med denna teknologi.
Åsa Wallenrud förutspår att masstillverkning kan komma igång kring 2027–2028, beroende på hur snabbt tekniska och ekonomiska hinder kan övervinnas.
Mer hållbara elbilar
Om solid state-tekniken slår igenom kan den förändra spelplanen för hela bilindustrin.
Motorjournalisten avslutar:
“De håller fortfarande på att hitta rätt balans i de olika komponenterna för att det ska bli en bra produkt. Men det är väldigt kul hur långt vi har kommit. Så nu väntar vi bara på att det här ska bli på riktigt.”
Se även:
Svindyr funktion: Därför stängs motorn av vid rödljuset – och startar igen. News55
Transportstyrelsen ser över sina regler för återkallning av körkort. News55

Julia Lundberg har arbetat på både Dagens PS och Realtid med ekonomijournalistik tidigare. Som skribent News55 fokuserar hon på alla ämnen som berör seniorer. Inte minst ekonomi och privatekonomi, men även hälsa, husdjur, familj och det goda i livet.

Julia Lundberg har arbetat på både Dagens PS och Realtid med ekonomijournalistik tidigare. Som skribent News55 fokuserar hon på alla ämnen som berör seniorer. Inte minst ekonomi och privatekonomi, men även hälsa, husdjur, familj och det goda i livet.