News55

Bolagen som borde skämmas – hela listan

Krångligt att säga upp abonnemanget? Det är Telia. Åtminstone enligt Råd & Rön.
Krångligt att säga upp abonnemanget? Det är Telia. Åtminstone enligt Råd & Rön. (Foto: Ida Persson SVD / TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 28 nov. 2024Publicerad: 27 nov. 2024

Om bolagen av i dag borde skämmas? Ja. Givetvis inte alla – men åtminstone några stycken där ute. Här har du dem. Skämskudde fram.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

PPM
Spela klippet
E55 Studio

6,4 miljoner svenskar jublar: "Superår" för PPM – är du en av dem?

28 nov. 2024
löneväxling
Spela klippet
E55 Studio

Löneväxling kan ge tusenlappar: Smart för dig över 50?

28 nov. 2024

Driver du bolag i Sverige? Då vet du förstås att kundnöjdhet är en dygd, men också att det finns ett sammanhang du inte vill beblandas med. Gör du det, är risken stor att din trovärdighet får sig en rejäl känga.

Javisst handlar det om Råd & Röns så kallade “skamlista”.

En sammanställning över de företag som av olika anledningar samlat på sig flest anmälningar hos Konsumentverket. Därav anledningen att inte nämnas i samma andetag som just denna lista.

Gratis inte riktigt gratis

Skulle du ändå göra det, kan du vara säker på att du ställt till med något av följande:

  • Debiterat dina kunder för avslutade prenumerationer
  • Skickat falska fakturor och/eller vilseledande erbjudanden
  • Tagit ut höga avgifter för gratistjänster
ANNONS

Otydliga säljmetoder

Kanske har du även använt dig av otydliga säljmetoder, vilket enligt årets lista tycks vara fallet med Telenor, nummer 7 på listan.

ANNONS

Eller haft problem att lösa återbetalningar till kund, som i fallet Klarna, på plats nummer sex.

Möjligen gjort det krångligt för dina kunder att avsluta sina abonnemang, vilket tycks vara Telias problem, på plats nummer fem.

Att dessa punkter väcker ont blod är inte svårt att förstå ur konsumentens perspektiv. Desto svårare är det att begripa varför bolagen inte gör det?

Här är bolagen som därför tvingas ställa sig i skamvrån i år.

Årets skamlista

1. By Métis – 529 anmälningar

2. Dinbilgaranti – 369 anmälningar

3. Bedomahalsa.com – 340 anmälningar

ANNONS

4. Tele2 – 279 anmälningar

5. Telia – 227 anmälningar

6. Klarna – 196 anmälningar

7. Telenor – 145 anmälningar

8. Nordic Best Energi – 123 anmälningar

9. Synsam – 113 anmälningar

Mer för dig som konsument att tänka på:

Glöm Shein och Temu – här är det nästan ännu värre. Dagens PS

ANNONS

Se upp: Nu är det julafton – för bedragarna. News55

Svenska skuldfällan – drabbar 3 miljoner varje år. News 55

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
E55 Studio

Maten du klarar dig utan – om du vill leva längre

28 nov. 2024
PPM
Spela klippet
E55 Studio

6,4 miljoner svenskar jublar: "Superår" för PPM – är du en av dem?

28 nov. 2024
ANNONS
Spela klippet

Maten du klarar dig utan – om du vill leva längre

Livet är kantat av tuffa utmaningar. Så varför göra det svårare än vad det är? Här berättar vi om ultraprocessade livsmedel – och varför du klarar dig mycket bättre utan dem. Alla som vill leva leva längre – räcker upp en hand? Ja, visst vore det skönt om livets lotteri kunde avgöras på det viset. […]