Efter att Sonja larmade om en trasig hiss i Stockholmsförorten Bredäng fick hon ett inkassokrav på 79 162 kronor av sin hyresvärd Ikano Bostad.
Mest läst i kategorin
Sonja fastnade i hissen.
Några månader senare fick hon ett inkassokrav på nästan 80 000 kronor.
MISSA INTE: Experten varnar: Därför ska du inte ta ut hela din tjänstepension direkt
Så gick det till
Bostadshuset i Stockholmsförorten Bredäng har länge dragits med en trasig hiss, berättar tidningen Hem&Hyra.
Trots upprepade problem blir hissen inte reparerad, och en dag fastnar Sonja och några av hennes grannar i hissen. Hon tryckte på larmknappen och ringde efter hjälp. Flera i hissen skrek och grät, bland annat en gravid kvinna och en liten pojke, berättar hon.
MISSA INTE: Fyra miljoner svenskar får sänkt skatt: Så påverkas du
Senaste nytt
Blev rädd
“Jag blev rädd och minns inte allt som hände”, säger Sonja till tidningen.
Från larmcentralen meddelar de att det ska komma undsättning.
Hjälp av granne
Men snart revs hissdörren upp en av man som hjälpte grannarna ur sin fångenskap.
Några månader senare får Sonja ett betalkrav från sin hyresvärd.
Hyresvärden krävde 79 162 kronor
Fakturan låg på 79 162 kronor för “skadegörelse på hiss och hisskorg den 18 december 2023”.
“När jag ringde bolaget och förklarade att jag inte förstört någon hiss fick jag till svar att ”vem skulle det annars ha varit” och att det bara var att betala eller berätta vem som orsakat skadorna”, säger Sonja till tidningen.
Hon visste inte vem det var som hjälpte dem ut ur hissen, men det var någon som öppnade den utifrån medan hon och de andra var inne i hissen.
Gick till inkasso
När hon vägrade betala skickades fakturan till inkasso.
Hyresgästföreningen uppmanade henne att inte betala. Ärendet var inte polisanmält och efter upprepade betalkrav drogs ärendet tillbaka.
Extra avgifter och dröjsmålsränta
Den sista fakturan var över 4 000 kronor dyrare än de tidigare.
Hyresvärd svarar
Hyresvärden vägrar delta på intervju, skriver tidningen, men i ett mejl till Hem & Hyra skriver bolagets kommunikationschef Charlotte Kjellberg så här:
”När vi upptäcker en skada i våra fastigheter, genomför vi alltid en utredning av skadans orsak. I det här fallet har vår utredning visat att hyresgästen, tillsammans med andra kopplade till lägenheten, agerat på ett sätt som resulterat i skadan. Vi har förståelse för att personer reagerar olika i stressade situationer, men även om det rört sig om en stressad situation kan man som hyresgäst ändå vara ansvarig för en skada.”
Hyresvärden vill fortfarande att Sonja betalar kostnaden, men att hennes hemförsäkring kan hjälpa till, skriver tidningen.
Läs mer om bostäder:
Experten: Då kommer dubbelsänkningen av din dyra ränta
ANNONS
Redaktionschef Bilbo Göransson på E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.
Redaktionschef Bilbo Göransson på E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.