Det har länge varit ett stort intresse för den digitala spelindustrin i Sverige och ser likadan ut världen över. I Sverige omsätter idag de licensierade spelbolagen idag över 25 miljarder kronor och enligt en omfattande rapport refererad till på BusinessWire, spås värdet på den globala casinoindustrin att växa med 4,6 procent per år fram till 2030. Om Sverige kommer att följa trenden återstår att se, men sett till de faktorer som lyfts fram, är en likvärdig tillväxt inte trolig.
Stor tillväxt spås för internationella spelindustrin
Mest läst i kategorin
Efter att den svenska spelmarknaden gjordes om 2019, har de digitala casinoalternativen vuxit i popularitet. Numera kan icke-statliga aktörer konkurrera mot de statliga alternativen online om de först ansöker om korrekta licenser som utfärdas av regeringen. Detta har lett till att dagens svenskar kan spela online casino på Speedycasino och över 100 andra licensierade alternativ.
Nyligen publicerade BusinessWire en omfattande rapport utfärdad av ResearchAndMarkets.com, i vilken det framkommer av marknadsledande experter att den uppåtgående trenden kommer att hålla sig. Under de närmaste åren förväntas värdeutvecklingen på den globala spelmarknaden ligga 4,6 procent, vilket innebär att omvärldens spelbolag kommer att uppnå ett gemensamt värde på 224,1 miljarder dollar år 2030.
En tillväxt på över 60 miljarder dollar
År 2023 var den globala marknaden för spel om pengar värderad till 164,6 miljarder dollar, om experterna bakom rapporten har rätt i sin prognos, kommer alltså värdet att öka med över 60 miljarder på bara några år.
Anledningarna till detta är många, men den främsta som tas upp i rapporten är en ökad tillgång till internet och enheter som kan hantera spelbolagens spelsidor. Andra anledningar är den tekniska utvecklingen på spelsidorna i sig och de nya möjligheterna som kommer med framtidens spelkultur.
“Livebetting” och VR kan bidra till ökad tillväxt
Ett exempel på detta är “livebetting”, som har fått ett stort genomslag på den svenska marknaden. Livebetting innebär att det går att placera insatser på ett sportevent medan det pågår, exempelvis en fotbollsmatch. Oddsen uppdateras i realtid för att spegla det som sker på planen och den som bettar har möjlighet att ta del av ett mer interaktivt spelande. Exempelvis genom att betta på vem som kommer att göra nästa mål eller vilket lag som får nästa hörna.
Ett annat exempel som tas upp är VR (virtual reality), som experterna menar kan locka mer teknologiskt intresserade kunder till spelmarknaden. På den internationella spelmarknaden testas redan VR-tekniken, även om den ännu inte har fått sitt breda genomslag.
Svenska spelmarknaden går motvalls
Mycket av det som sägs i rapporten tillämpas på den globala spelmarknaden i stort och är kanske inte helt applicerbar på hur det ser ut här i Sverige. Här har redan den teknologiska utvecklingen gått så pass starkt att vi ligger i framkant, vilket innebär att det också inte finns samma förutsättningar för tillväxt.
Med det sagt har vi sett en väldigt stark tillväxt på den svenska spelmarknaden sedan den ritades om 2019. Under första året omsatte de licensierade spelbolagen 24,8 miljarder kronor och under fjolåret slutade totalen på 27,1 miljarder kronor.
Länge såg det ut som att 2024 skulle markera ett nytt rekordår, men den senaste kvartalsrapporten visade istället en bakåtgång på 1,2 procent.
Hur den svenska och globala marknaden kommer att röra sig, återstår att se, men enligt experterna har vi ännu inte sett slutet på spelindustrins globala tillväxt. Här hittar du fler ekonomiartiklar att ta del av.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte News55 eller redaktionens åsikter.
Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte News55 eller redaktionens åsikter.