News55

Det som stör frisörer – och det som uppskattas allra mest

frisörer
Hur man ska bete sig hos frisören är inte alltid självklart. (Foto: Perfect Wave Images och Engin Akyurt Images)
Frank Kummel
Frank Kummel
Uppdaterad: 09 maj 2025Publicerad: 09 maj 2025

Tre frisörer berättar vad som irriterar dem, vad som fungerar bäst och varför barn med veckopeng kan lära oss något om respekt i stolen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Att gå till frisören handlar för många om mer än klippning och färg. Det är också en social situation med oskrivna regler, där förväntningar kan krocka. 

Tre frisörer delar här med sig av sin vardag, där små gester kan betyda mycket – och där vissa saker helst inte bör följa med in i salongen, skriver DN.

Majken Aderby, frisör i Göteborg, berättar att det mesta går att hantera – utom löss. 

“Det är nog det enda som är äckligt och det vi fasar mest”, förklarar Majken Aderby. 

Om det däremot har gått ett par veckor sedan senaste behandlingen är kunden välkommen igen.

MISSA INTE: Svindyr funktion: Därför stängs motorn av vid rödljuset – och startar igen

Detta underlättar – och detta stör frisörer mest

Att ha en favoritfrisör är inget man behöver skämmas för. Michael Barcefer, som driver salong i Stockholm, säger att det personliga bandet mellan kund och frisör är både naturligt och positivt. 

ANNONS

Vad som däremot försvårar arbetet är när kunder kommer sent och ändå förväntar sig samma resultat. 

“Kommer kunden mer än 15 minuter sent måste vi skynda på behandlingen”, säger Michael Barcefer.

Vissa frisörer gör saker på sina egna vis. Cecilia åker hem till folk och till äldreboenden för att klippa dem, skriver NKP.

MISSA INTE: Bolt vinner upphandling – ska köra sjukhustaxi och färdtjänst

ANNONS

Frisören vill veta din hårhistorik

En vanlig replik i salongen är: 

“Jag är bara tio minuter sen, du kan väl toppa lite snabbt?” 

Majken Aderby suckar lätt och förklarar att hantverket kräver sin tid – ingen vill leverera ett halvdant jobb.

ANNONS

Inför färgning är det dessutom avgörande att kunden är ärlig med sin hårhistorik. My Erlandsson, frisör i Stockholm, säger att många drar sig för att nämna gamla hemmatoningar, men att sådana detaljer kan påverka hela resultatet. 

“Det är lite som när man säger till tandläkaren att man använder tandtråd – fast man inte gör det”, konstaterar My Erlandsson.

frisörer
Alla frisörer har sina egna rutiner och förhållandesätt. (Foto: Fly View Productions)

MISSA INTE: Nya semestern med tåg: Direkt från Sverige till Centraleuropa

Öppenhet, tystnad och veckopeng

Vare sig man vill prata eller inte, är det frisörens uppgift att känna av stämningen. Majken Aderby beskriver det som att vara både frisör och psykolog. 

För den som önskar tystnad fungerar det bra att hålla samtalet kort – då anpassar sig frisören, enligt Michael Barcefer.

Inspirationsbilder är välkomna, men bör hållas till ett minimum. En eller två räcker, gärna med en bild på vad man inte vill ha. AI-genererade bilder däremot kan ställa till det – de ger ofta en orealistisk bild, menar Majken Aderby, som också påpekar att de kräver timmar av styling.

ANNONS

Under själva behandlingen är det viktigt att sitta still. När frisören Michael Barcefer slingar en centimeter utväxt med folie krävs millimeterprecision. 

“Då är det jätteviktigt att vara blickstilla”, säger han. Telefonsamtal går oftast bra – bara kunden kan byta öra vid behov.

Efter besöket: dialog viktigare än dricks

Om resultatet inte känns rätt är det bäst att ta upp det direkt med sin frisör. Enligt My Erlandsson går det oftast att hitta en lösning – så länge tonen är konstruktiv. Att säga att någon ”förstört” ens hår gör det svårare att föra ett samtal, menar hon.

Även priset bör man ta upp i förväg. Majken Aderby råder kunder att berätta vilken budget de har, så att behandlingen kan anpassas därefter. My Erlandsson jämför med andra köpvanor: 

“Man går inte in på Louis Vuitton och kräver ett lägre pris – då kanske man går till H&M istället”, säger hon. 

Och så var det frågan om dricks. Michael Barcefer tycker inte att det är avgörande, men säger att det förstås alltid är uppskattat. Det som däremot betyder mycket för frisörer i dag är recensioner på nätet. 

“Det är väldigt trevligt när någon tackar för sitt besök eller berättar hur nöjda de är”, avslutar Michael Barcefer.

ANNONS

Läs mer om ekonomi:

Så slipper du kvarskatt på pensionen – detta måste du göra

Spara 100 000 kronor till din tjänstepension – välj lägre avgifter

Rörlig ränta lockar – men stabilitet kan vara värt mer

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

Frank Kummel
Frank Kummel

Frank Kummel har tidigare arbetat på bland annat Dagens PS där han rapporterade om börsen, med fokus på Stockholmsbörsens storbolag. Som skribent på News55 fokuserar han på privatekonomi, men skriver även om resor och samhälle.

ANNONS
ANNONS