News55

Michael B. Tretow – Mannen bakom ABBA:s magi

Tretow
Michael B. Tretow, ljudtekniker, kompositör, musiker och artist. (Foto: Tobias Röstlund/TT)
Paulina Monzón
Paulina Monzón
Uppdaterad: 24 maj 2025Publicerad: 24 maj 2025

Michael Jackson hade Quincy Jones. The Beatles hade George Martin.
Och ABBA – de hade Michael B. Tretow.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Mannen som kallats “den femte medlemmen i ABBA” är död. Men spåren av hans arbete lever kvar i varje takt, varje körlager och varje knappt hörbar echoeffekt i gruppens mest ikoniska inspelningar. Ändå beskrivs han i dödsnotiserna med det torra, tekniska ordet: ljudtekniker. Visst, det stämmer – men det är som att kalla en dirigent för någon som “viftar med pinne”, menar krönikören Essy Klingberg i Svenska Dagbladet.

Michael B. Tretow var inte bara den som tryckte på inspelningsknappen. Han var arkitekten bakom det som än idag kallas för ABBA-soundet – en produktion så rik, så omsorgsfull och så exakt att den får dagens digitala produktioner att låta som slarviga skisser.

MISSA INTE: Förkylning, pollen eller covid? Så känner du igen symtomen

Alkemisten i studion

Essy Klingberg menar att det är svårt att förklara för någon som inte själv grävt ner sig i ABBA:s inspelningar vad Tretow egentligen gjorde.

Det finns något nästan alkemiskt i hans arbete – där vanliga instrument, enkla arrangemang och röster förvandlas till något större än summan av delarna. En poplåt blev inte bara en låt i hans händer. Den blev en ljudvärld.

Om man lyssnar på When I Kissed the Teacher hör man den akustiska gitarren spelad flera gånger, i olika tempon, och sedan lagerlagd. Eller körerna – inspelade med så små variationer att du inte hör dem direkt, men märker att något låter överjordiskt fylligt. Och det där lilla rummet i din skalle där Agnethas röst plötsligt studsar omkring i The Name of the Game? Det är inte en slump. Det är Tretow.

Michael B.Tretow, Benny Andersson och Finn Kalviks i ABBAS inspelningsstudio 1981. (Foto: Jan Collsiöö/TT)
ANNONS
ANNONS

Frågan som aldrig får ett svar

“I Jan Gradvalls ”Vemod undercover” förklarar Benny Andersson hur Tretow alltid låg steget före de andra i studion. Albumen producerades och arrangerades av Björn och Benny, men det är Tretow som är marionettspelaren bakom soundet”, skriver Klingberg.

Det är kärnan i Tretows gärning. Hur lyckades han få en enkel popmelodi att kännas som ett soundtrack till hela ens liv? Hur kunde han göra Dancing Queen till en sådan känslomässig käftsmäll att Anni-Frid själv började gråta vid första lyssningen?

Det är frågor som förblir obesvarade. Och kanske är det precis så det ska vara. Tretow brukade själv skämta bort sin skicklighet. Som om det bara handlade om tålamod och rätt mikrofonplacering. Men den som lyssnar vet bättre.

Från pojkrummet till världens topplistor

Historien om Michael B. Tretow börjar inte i ett toppmodernt kontrollrum utan i ett pojkrum i Norrköping. Där gjorde han sina första inspelningar på 60-talet – covers av Ray Charles och Elvis med lokala musiker. Inspelningarna lät så professionella att skivbolagsfolk trodde att de kom från en riktig studio.

“Många av banden spelade jag in hemma. Ibland tog jag med mig bandspelaren till deras replokaler”, sade han i en intervju med Norrköpings tidningar 2016

Det säger något om honom att dessa demos först släpptes 50 år senare – inte som nostalgi, utan som imponerande hantverk, även med dagens mått, menar Essy Klingberg.

ANNONS

Ett arv i varje ton

År 2001 drabbades Tretow av en stroke som suddade ut många av hans minnen från ABBA-tiden. Men vi andra minns – inte bara med våra hjärnor, utan med våra öron. När en gammal ABBA-låt dyker upp på radion slår den fortfarande an något: en perfektion som inte känns kall, utan varm. Ett överflöd som aldrig blir för mycket. Ett ljudlandskap som fortfarande känns nytt, trots att det är 40–50 år gammalt, beskriver Essy Klingberg.

“Målet var att folk skulle få mycket musik för pengarna”, sa han i en intervju om Dancing Queen i SVT.

Läs mer:

Oväntat: “Andliga” kristaller i Sverige gynnar talibanerna

Balearerna sätter stopp för “selfieturism”

Transparenta solceller – vägen till självförsörjande byggnader

Demografisk kris förändrar Sverige och dess uppbyggnad i grunden

ANNONS
Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Paulina Monzón
Paulina Monzón

E55:s ekonomijournalist Paulina Monzón har en gedigen erfarenhet inom svensk journalistik, och har jobbat för både Rapport och Stockholmsnyheterna på SVT Nyheter samt Utrikesdesken på Sveriges Radio. Med erfarenhet av att ha jobbat både som breakingreporter och att göra reportage ute i fält, har Paulina Monzón bemästrat att göra sina artiklar rappa, pedagogiska och aktuella. Hon har alltid läsarupplevelsen och nyttan i fokus.

Paulina Monzón
Paulina Monzón

E55:s ekonomijournalist Paulina Monzón har en gedigen erfarenhet inom svensk journalistik, och har jobbat för både Rapport och Stockholmsnyheterna på SVT Nyheter samt Utrikesdesken på Sveriges Radio. Med erfarenhet av att ha jobbat både som breakingreporter och att göra reportage ute i fält, har Paulina Monzón bemästrat att göra sina artiklar rappa, pedagogiska och aktuella. Hon har alltid läsarupplevelsen och nyttan i fokus.

ANNONS
ANNONS