News55

Nu stormar det kring Systembolaget

Systembolaget
Systembolagets ihåliga snack om hållbarhet och klimatpåverkan får kunder att se rött. (Foto: Christine Olsson / TT)
Cecilia Bolter
Cecilia Bolter
Uppdaterad: 31 juli 2024Publicerad: 31 juli 2024

Systembolaget har under årens lopp genomgått flera förändringar för att anpassa sig till kundernas behov och klimatförändringar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Från att ursprungligen ha handlat över disk, till att kunderna nu själva kan plocka sina varor, har företaget fortsatt att utvecklats.

Satsar på miljön

En av de senaste och mest uppmärksammade förändringarna handlar om Systembolagets arbete för att minska sina klimatutsläpp. På sin Facebooksida har företaget aktivt delat information om fördelarna med olika förpackningsmaterial. I ett tidigare inlägg påpekade de att PET-flaskor har ett betydligt lägre klimatavtryck jämfört med traditionella glasflaskor, eftersom PET-flaskor släpper ut i snitt en tredjedel så mycket koldioxid.

Aluminium framför glas

Systembolaget har även lyft fram aluminiumburkar som ett miljövänligare alternativ till glasflaskor. Enligt ett Facebookinlägg släpper tillverkningen av aluminiumburkar ut en fjärdedel så mycket koldioxid som produktionen av glasflaskor.

Kundernas reaktioner

Informationen har dock mötts med en del kritik. Inlägget på Facebook har fått över 44 kommentarer, där många uttrycker stark kritik. En återkommande kritik är att informationen kan vara vilseledande om den inte redovisar produkternas fullständiga livscykel, inklusive transporter och återvinning.

Flera kunder har önskat en fullständig bild av miljöpåverkan och inte bara utsläppssiffror vid tillverkning.

ANNONS

Anklagas för att svamla

“Vi vill veta vad som är miljövänligast netto, det vill säga med transporter, återvinning med mera inräknat!”, skriver en av kommentarerna.

Andra ifrågasätter riktigheten i påståenden: “Klimatavtryck, svammel XXL”, heter det i en kommentar.

Det är uppenbart att Systembolaget borde klargöra hur deras beräkningar har gjorts och om de verkligen inkluderat alla relevanta faktorer för att ge en fullständig bild av produkternas miljöpåverkan.

För att vinna kundernas förtroende kan det vara nödvändigt att vara mer transparent om beräkningsmetoder och data bakom påståenden om klimatavtryck.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Cecilia Bolter
Cecilia Bolter

Erfaren journalist som bevakar ämnen som samhälle, hälsa, livsstil och trender för News55

Cecilia Bolter
Cecilia Bolter

Erfaren journalist som bevakar ämnen som samhälle, hälsa, livsstil och trender för News55

ANNONS