News55

Så luras du att ta dig genom matbutiker

News55
News55
Uppdaterad: 15 jan. 2022Publicerad: 15 jan. 2022

Du kanske undrat varför mjölken alltid står längst bort i butiken när det är det enda du ska handla? Det beror på det så kallade kundvarvet - den gångbana som matbutiker får dig att ta för att lockas till att handla mer.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är ingen slump att vi går runt på ett visst sätt i matbutiker. Det finns faktiskt en hel vetenskap bakom detta. Varför varor står på en viss plats och i vilken ordning produkterna kommer är väl uttänkt, rapporterar Göteborgs Posten, som besökt tre butiker i Göteborg.  

Såhär förklarar Sina Thorgerzon, ansvarig för butikskonceptet på Stora Coop, hur de tänker kring layouten för varorna: 

– Vi vill att kunden ska känna sig inspirerad och sugen på att handla mat. Därför inleder vi i merparten av våra butiker med mycket färg och en härlig känsla bland frukt och grönt. 

På Ica Maxi och Willys möter kunden istället brödet först för att inspireras av doften av nybakat. Vad alla tre butiker har gemensamt är att mejerivarorna är allra längst bort. Detta gör att kunder inte ”bara” kan köpa ett paket mjölk, utan måste exponeras för hela butikens utbud.  

Det finns dock andra orsaker till planeringen av butikerna. En viktigt faktor är också att de anställda inte ska behöva bära tunga varor för långt från där de levereras. Mycket av tanken bakom designen av butiken är dock att kunder ska känna sig inspirerade när de handlar. 

Författare: Jessika Bouveng

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

Analytikern: Så kan vi rädda fastighetsmarknaden

Efter en tid av utmaningar börjar fastighetsmarknaden sakta vända uppåt – men vad krävs för att den ska återfå sin fulla styrka? Fastighetsmarknaden börjar visa positiva tecken efter en tuff period av prisfall och låg aktivitet under 2022. Erik Holmberg, marknadsanalytiker på Hemnet, beskriver i E55 studio, dagens fastighetsmarknad som en återhämtning, men påpekar att […]