Du kanske undrat varför mjölken alltid står längst bort i butiken när det är det enda du ska handla? Det beror på det så kallade kundvarvet - den gångbana som matbutiker får dig att ta för att lockas till att handla mer.
Så luras du att ta dig genom matbutiker
Mest läst i kategorin
Det är ingen slump att vi går runt på ett visst sätt i matbutiker. Det finns faktiskt en hel vetenskap bakom detta. Varför varor står på en viss plats och i vilken ordning produkterna kommer är väl uttänkt, rapporterar Göteborgs Posten, som besökt tre butiker i Göteborg.
Såhär förklarar Sina Thorgerzon, ansvarig för butikskonceptet på Stora Coop, hur de tänker kring layouten för varorna:
– Vi vill att kunden ska känna sig inspirerad och sugen på att handla mat. Därför inleder vi i merparten av våra butiker med mycket färg och en härlig känsla bland frukt och grönt.
På Ica Maxi och Willys möter kunden istället brödet först för att inspireras av doften av nybakat. Vad alla tre butiker har gemensamt är att mejerivarorna är allra längst bort. Detta gör att kunder inte ”bara” kan köpa ett paket mjölk, utan måste exponeras för hela butikens utbud.
Det finns dock andra orsaker till planeringen av butikerna. En viktigt faktor är också att de anställda inte ska behöva bära tunga varor för långt från där de levereras. Mycket av tanken bakom designen av butiken är dock att kunder ska känna sig inspirerade när de handlar.
Författare: Jessika Bouveng