Priser på mat stiger kraftigt trots den inbromsade inflationen. Det svider i plånboken för många barnfamiljer som ser sig tvungna att välja bort nyttiga livsmedel.
Andreas Cervenka: Stigande priser på mat är en tickande bomb


Mest läst i kategorin
Under 2023 blev priserna på mat 22 procent dyrare på bara tolv månader enligt SCB:s statistik.
Men hur ser det egentligen ut i dag?
Enligt SCB:s statistik har priser på mat stigit med 28 procent sedan i början av 2022, skriver Andreas Cervenka på Aftonbladet.
MISSA INTE: Deklarationen: Ryslig ränta drabbar många svenska pensionärer
Orimliga priser
Mat är den näst högsta utgiften i svenska hushåll – drygt 13 procent av nettoinkomsten. På några år har svenskarnas årliga matkostnader ökat med 80 miljarder kronor.
På tio år har priser på mat blivit 45 procent dyrare.
Sedan januari 2022 har matkassen blivit 2 825 kronor dyrare per månad för en familj med två tonåringar, enligt Arturo Arques, privatekonom, Swedbank.
Arques betonar hur viktigt det är försöka spara i hop till en buffert för att hushålla med under svåra tider.
Senaste nytt
Alldeles för lite konkurrens
Butiker lägger över hela den ökade kostnaden av dyrare råvaror i priset, men bibehåller sina vinster.
Att just detta förekommit i Sverige kunde Konkurrensverket slå fast vid efter att ha tagit del av livsmedelsjättarnas årsredovisningar, vilket Andreas Cervenka tar upp i sin artikel i Aftonbladet.
Konkurrensverket föreslår att kommunerna underlättar etablering av nya konkurrerande butiker. Det bör också bli svårare för jättarna att låsa producenter och leverantörer i långa kontrakt.
MISSA INTE: Ät yoghurt – undvik tjocktarmscancer. News 55

Kraftigt ökade vinstmarginaler och skyhöga priser
Höga påslag har fått priser i matvaruaffärer att skena.
I hela Axfood-koncernen, inklusive butikskedjorna Hemköp och Willys, har bruttovinsten ökat från 7,9 miljarder till 12,2 miljarder mellan 2019 och 2024 och vinstmarginalen fallit obetydligt från 15,7 till 14 procent.
ICA Sverige visar en ökad bruttovinst från 21 till 26 miljarder mellan 2019 och 2024 medan vinstmarginalen backat från 17,6 till 16,4 procent.
I Coop Sverige steg bruttomarginalen från 5 procent 2019 till till 5,8 procent 2023 och bruttovinsten från 1,45 till 2,2 miljarder.
LÄS OCKSÅ:
Okänt virus har dödat 50 personer efter att barn åt fladdermus. News 55
Hur gammal är du – egentligen? Dagens PS