Svensk turism står inför en dubbelsmocka i sommar. Den dyra svenska kronan kan göra att fler utländska turister väljer bort Sverige som turistmål.
I sommar blir starka kronan ett problem för Sverige


Mest läst i kategorin
Svensk turism tar stryk av att den svenska kronan är dyr för andra européer samt för amerikaner, bland annat. Den starka kronkursen sammanfaller med en global lågkonjunktur som gör att färre turister än vanligt är ute och reser. Det riskerar att göra att utländska turister väljer bort Sverige i sommar.
“Det är en olycklig kombination”, säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på branschorganisationen Visita.
Det skriver Svenska Dagbladet.
MISSA INTE: Varför är Swedbank så himla usla på att svara i telefon?
Kronan på sikt
Didrik von Seth är vd på Svenska resebranschföreningen. Han tror att turistbeteendet ändras först på sikt.
“Vi har inte sett någon förändring i inbokningsfrekvensen ännu, det är för kort tid. Men oron framöver handlar främst om risken för inflation, recession och ökad arbetslöshet. Det är mycket värre än valutaeffekter”, säger han.
Senaste nytt
Finns alltid fler tyska campare
2024 var ett av de bästa åren hittills för svenska campingplatser.
Svensk Campings vd, Martin Juhos, tror inte att campingturismen påverkas alls.
“Intresset för Sverige som resmål växer och likaså intresset för camping, det är fantastiskt. I de undersökningar som vi har gjort så ser vi att valutan spelar väldigt liten roll för semesterbeslutet, andra faktorer är viktigare”, säger Juhos.
Var fjärde övernattning på hotell och liknande görs av utländska turister på besök i Sverige. Framförallt gäller det turister från Norden och Tyskland som är på besök, som tillsammans står för mer än 50 procent av den totala utländska turismen.
Läs mer om ekonomi:
Varför är Swedbank så himla usla på att svara i telefon?
Agneta Sjödin om åldersdiskrimineringen och att sluta på TV4
Efter Pehrsons avgång: Tar hon över rodret för krisande partiet?
Guldet som vände upp och ner på hela byn

Redaktionschef Bilbo Göransson på både News55 och E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

Redaktionschef Bilbo Göransson på både News55 och E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.