News55

Krympflation i butiken – förpackningar blir lättare

En kvinna tittar på¨en förpackning i livsmedelsbutiken och en man tittar på en förpackning. Krympflation. Det är svårt att märka om innehållet i en förpackning har minskat när förpackningen fortfarande ser likadan ut
Krympflation. Det är svårt att märka om innehållet i en förpackning har minskat när förpackningen fortfarande ser likadan ut. (Foto: Smederevac/Getty Images och DragonImages)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 30 maj 2025Publicerad: 30 maj 2025

När priset på mat ökar lavinartat minskar innehållet i livsmedelsförpackningarna så att vi inte direkt märker hela prisökningen och den här krympflationen är svårupptäckt.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Även för väldigt prismedvetna konsumenter är det svårt att upptäcka att chokladpåsen blivit 75 gram lättare eller att pepparkaksburken nu innehåller 50 gram mindre pepparkakor, det skriver TT i Svenska Dagbladet.

“Samma pris fast med omärkligt mindre innehåll. I samma eller något krympt förpackning. Det kallas krympflation och är ett sätt att smyghöja priserna som vilseleder konsumenter”, så förklar Sveriges Konsumenter krympflation.

Svårt att upptäcka krympflation

Matpriskollens vd Ulf Mazur säger att det är jättesvårt att upptäcka den här krympflationen eftersom förpackningarna ser likadana ut.

Matpriskollen har undersökt förpackningsförändringar och upptäckt att priset ofta inte minskar när innehållet i förpackningarna gör det.

“Om jämförelsepriset ökat så anser vi att det är krympflation och inte bara ett förpackningsbyte”, säger Ulf Mazur till TT i SvD.

ANNONS

Svårt att mäta krympflation

Han konstaterar att det inte bara är svårt att upptäcka krympflationen, utan att det också är svårt att mäta den.

ANNONS

Enligt honom har det skett många förpackningsförändringar de senaste två åren och fler konsumenter hör av sig till Matpriskollen om det.

Ulf Mazur menar att den här krympflationen är en konsekvens av de högre priserna för livsmedel, det kan också vara en effekt av att livsmedelsbutiker tävlar med varandra och prispressar liknande varor.

“När en chokladpåse kostar nästan 60 kronor. Då är det många som backar och säger, nej det är för mycket, och då är det ju normalt att man ändrar förpackningsstorlek”, säger Ulf Mazur till TT i SvD.

Ulf Mazur från Matpriskollen
Ulf Mazur från Matpriskollen. (Foto: Caisa Rasmussen/TT)

Svårare att jämföra

Enligt Ulf Mazur vill företagen i grunden inte vill lura sina köpare, men han menar att de inte heller vill tappa köpare, samt att när en producent tar fram alternativa förpackningsstorlekar blir de inte direkt jämförbara mellan butiker.

Det här gör att det blir svårare för konsumenter att jämföra produkter. Det behöver dock inte alltid vara dåligt för den som handlar att förpackningar förändras.

“Det kanske är vettigare att man inte köper så jättestora förpackningar av allting utan att man får någonting som är lite rimligare i storlek”, säger Ulf Mazur till TT i SvD.

ANNONS

Detta kan du göra

Här är Sveriges Konsumenters tips på vad du som konsument kan göra när du upptäcker krympflation.

  1. Försök att ha koll på jämförpriset i stället för priset per förpackning, då märker du lättare när priset höjs.
  2. Klaga hos din matbutik om du upptäcker krympflation, berätta att du är missnöjd och att du känner dig lurad.
  3. Hör av dig till tillverkare som i smyg har minskat innehållet i en förpackning och klaga.
  4. Kontakta Konsumentverket och berätta att du känner dig lurad, det kan handla om vilseledande marknadsföring.
  5. Hör av dig till Sveriges Konsumenter på Facebook eller via mejl om du upptäcker att innehållet i en förpackning minskat så kan vi hjälpas åt att sprida det till andra konsumenter. 

Källa: Sveriges Konsumenter

Läs mer på News55: Matpriskollens app ska pressa matpriser

Läs mer på News55: Matpriserna stiger – även arbetande svenskar söker bidrag

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.

ANNONS
ANNONS